Debat

Kampen mod skolen !

For at vise, hvilke (vrang)holdninger DLF og lærerne er oppe imod lægger jeg denne artikel på nettet. Artiklen, som mit indlæg opponerer imod, kan læses her http://www.e-pages.dk/roskildeweekend/303/

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under overskriften "Kampen om skolen" - som snarere burde have haft overskriften "Kampen mod skolen" - skriver fhv. kommunaldirektør i Roskilde Gert Hovald et indlæg i Roskilde Avis. Desværre er kommentaren en lang demagogisk gang vrøvl, næppe tidligere set mere manipulerende i debatten om folkeskolereformen.Artiklen er fuld af faktuelle fejl og usandheder, der udelukkende tjener til at nedgøre lærerne og deres kamp for en bedre skole på et tidspunkt, hvor der lokalt er signaler om politisk forståelse og samarbejde med lærerne om vore skoler.Når GH skriver, at lærerne under de netop afsluttede overenskomstforhandlinger måtte erkende, at en fornyet strejke ikke ville lykkes, er det bevidst usandt. Lærerne har ikke strejket, og DLF ønsker det ikke, men blev lockoutet meget mod deres vilje. Det var KL, der kastede alle landets folkeskoler ud i en månedlang lukning i foråret 2013, og ikke lærerne, der strejkede. Regering og KL lockoutede lærerne efter nogle skinforhandlinger, som i øvrigt er blevet kraftigt kritiseret af FN-organisationen ILO. Det står vist efterhånden klart for alle, der bare har fulgt en lille smule med, at der var tale om en meget udemokratisk og udansk magtdemonstration fra arbejdsgiverside, som satte lærerne helt ud af spillet. Respekten for den deliberative demokratitradition, der bygger på en kvalificeret debat på et veloplyst og nuanceret grundlag mellem parterne, blev brutalt tilsidesat af politikerne, på en hidtil uset magtarrogant måde.GH påstår, at DLF nu flytter kampen ud i kommunerne, hvilket er noget vrøvl, idet det netop er en del af skolereformen, at den lokale indflydelse på skolerne skal styrkes og ved at give skolelederne større beføjelser. DLF har hele tiden kæmpet for centrale aftaler omkring lærernes arbejdstid og ikke ønsket de mange lokale aftaler, der nu giver lærerne vidt forskellige arbejdsvilkår i Danmarks 98 kommuner og dermed også ca. 1600 forskellige skoler. Når politikerne har ønsket vægten lagt på den lokale udvikling af folkeskolen, er det ganske naturligt, at forhandlingerne om bl.a. arbejdsforholdene er flyttet til kommunerne, men altså ikke pga. - men på trods af - DLFs holdning. GH skriver, at DLF ”ikke vil det samme som vi andre” (pluralis majestatis!), og det er da skuffende, for i de 48 år, jeg har arbejdet i folkeskolen, har lærerne altid ønsket at medvirke til at skabe den bedste skole for vore børn. I den forbindelse må man ikke glemme, at lærernes arbejdsvilkår er en vigtig del af en god skole. Den fremsynede og succesrige (kommunale) leder ved, at topstyrede hierarkier er kontraproduktive, og at inkluderende ledelse giver medarbejderne motivation, arbejdsglæde og lyst til at udfolde sig og præstere deres bedste. Desværre er ingen af de visionære paradigmer opfyldt i det arbejdstidsdekret (lov 409), som lærerne arbejder under pt. Sygefraværet blandt lærerne, bl.a. pga. arbejdsbetinget stress forårsaget af frustration over ikke at kunne få lov til at yde en professionel indsats, er steget markant; i Roskilde til det dobbelte fra 7 til 15 procent efter indførelsen af de nye arbejdstidsregler. GH glemmer, at skolen aldrig kan blive bedre, end de arbejdsvilkår, som lærerne, der i praksis skal udføre skolereformen, arbejder under.Der er selvfølgelig også noget vrøvl, at DLF ikke giver lærerne lov til at engagere sig i skolereformen. Det er jo netop, fordi de engagerer sig, at de bliver syge! Tværtimod, er det de betonholdninger, som GH og KL står for, der skaber de arbejdsforhold, som hindrer lærerne i at yde deres bedste til gavn for skolen. God undervisning kræver forståelig nok forberedelse og efterbehandling. Tiden til det og de mange andre opgaver, som lærerne skal udføre foruden at undervise, er blevet stærkt beskåret for at finansiere reformen. På lokalt plan viser en undersøgelse blandt lærerne i Roskilde, at 85 procent ikke føler, at de har tid til at forberede sig ordentligt og på landsplan tegner sig det samme billede. Derfor er det svært at være innovativ og engageret, egenskaber som skolen har brug for.           Der er ikke tale om, at DLF vil have ret i deres ”dystre” forudsigelser omkring en ikke forskningsbaseret folkeskolereform sådan som GH postulerer, men erfaringerne fra det ¾ skoleår reformen har været i gang på skolerne viser, at lærerne på mange områder har fået ret i deres bekymringer. At der er forhold, der ikke fungerer, er efterhånden ved at gå op for de kvikkeste politikere fra alle partier. Omkring en tredjedel (36) kommuner har allerede indset, at GH og KLs holdning til lærerarbejdet ikke er konstruktiv og innovativ. Også politikerne i Roskilde ved godt, hvad der står på spil, og netop derfor lyder der forsonende og forstående toner fra borgmester og fremsynede byrådspolitikere, som forstår, at dialog og samarbejde med lærerne er vejen frem, hvis målsætninger og visioner for skolereformen skal lykkes. Gert Hovald – og ikke DLF - er helt ude af trit med virkeligheden! Hele GHs indlæg bærer præg af arrogance og en nedladende holdning over for lærerne og deres organisation samt en bevidst manipulation med sandheden tilsyneladende med det formål at undergrave tilliden til lærerne og deres arbejde og derved skade de nuværende positive tegn på opblødning og forståelse mellem parterne. Lærernes kamp er i høj grad en kamp for kvaliteten i folkeskolen og for at gøre vore (lokale) folkeskoler så gode som overhovedet muligt. Her er brug for en positiv og konstruktiv dialog, ikke for en sur gammel mands kommentarer! 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget