Blog
2   448

Målstyring – eller overstyring?

Abonner på nyt om Biologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Da de nye forenklede fællesmål udkom var vi i Biologiforbundet meget begejstret for den vægtning af de naturfaglige kompetencer, som målene fokuserede på. Specielt, at den meget særgene kompetence det er, at udvælge det rigtige svar blandt et antal muligheder, ikke er nævnt. Den fremtidige evaluering må foregå ved en prøve eller projektopgave, hvor eleverne viser deres naturfaglige kompetencer. Vi ser altså en klar forbedring. Her for nylig havde jeg en oplevelse, der desværre viser, at målstyringen kan føre til overstyring.

Jeg har i den seneste tid deltage i flere kurser om brug af de nye fælles mål. Det har være en meget positiv oplevelse, og jeg føler, at jeg er ved at være godt rustet til at anvende dem fra den 1. august. Fælles for alle naturfagene er de naturfaglige kompetenceområder, undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Ud over disse er der opstillet en række målpar bestående af et færdighedsmål og et vidensmål, som er fagspecifikke. Det er så hensigten, at læreren ud fra målparrene skal opsætte læringsmål for eleverne. Disse læringsmål skal formuleres i et sprog, så eleverne ikke er i tvivl om, hvad undervisningen – eller læringen- drejer sig om. Hvordan de enkelte kompetencer/ færdigheder og hvordan den specifikke viden skal indlæres, må stadig være op til den enkelte lærer, jævnfør lærerenes metodefrihed.

I de officielle målformuleringer ligger også en indbygget progression, på den måde at de er faseopdelt i tre faser. Det blev ved alle de kurser, jeg har deltaget i, understreget, at faserne ikke er et udtryk for klassetrin. Det er vigtigt, at målene er et redskab for læreren, og det er op til læreren at afgøre, hvordan han vil bruge dem, blot han sørger for, at eleverne kommer til at opfylde målene, så godt de kan.

På den skole, jeg arbejder, blev vi imidlertid præsenteret for elevplansystemet, Vokal, der er udarbejdet af KMD. I dette system skal vi vurdere, om eleverne har opfyldt de opsatte mål. For at ikke-lærere skal kunne forstå målene, er de omformuleret. Det er tydeligvis ikke alle omformuleringerne, der er udført af fagfolk. Endvidere er faserne ophøjet til klassetrin, således at visse færdigheds og vidensmål kun kan vurderes på bestemte klassetrin. Jeg oplevede, at de gode mål, som jeg kunne se en stor værdi i som redskab i min daglige planlægning, med et trylleslag var forvandlet til et styringsredskab af undervisningen. Jeg havde pludselig meget svært ved at se projektarbejde, storyline, emnearbejde og alle de andre spændende metoder vi anvender, indgå i en total styret kompetenceundervisning. Hvis dette syn på læring, som Vokalsystemet er et udtryk for, får lov til at brede sig, forudser jeg en sand tsunami af stramt målstyret undervisningsmateriale, som vi nærmest bliver tvunget til bruge, for at nå at opfylde de opsatte mål.

En fornuftig målstyring vil ændre sig til total overstyring.

Artiklen fortsætter under banneret

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.378 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen