Blandt andre Cecilie Jørgensen, Andreas Brinkland, Sebastian Bødker, Jacob Holmgaard, Anne Wilma Svendsen og Maria Stender har arbejdet med udviklingen af spillet.

Elever udvikler læringsspil med bevægelse

En gruppe elever i Kolding har designet et nyt spil - ’Lusk’ - der inddrager leg og fysisk aktivitet i undervisningen. Det eneste, man har brug for, er et hjørne af en skolegård og et Lusk-spil. Projektet har givet eleverne smag for innovation.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lusk er udformet som et kortspil, og med elementer fra fangeleg og sten-saks-papir presser spillet eleverne til at bruge det, de har lært, på en aktiv og taktisk måde. De skal samarbejde og tænke strategisk. Spillet har tre varianter: Farvelusk, ordlusk og tallusk Og spillet kan bruges fra 1. til 9. klasse i alle fag eller i fx samarbejde eller kommunikation, fordi lærerne kan regulere, hvor meget der skal til for at have et korrekt svar.

Spillet er opfundet og udviklet af 11 elever fra Bramdrup Skole, Lyshøjskolen og Munkevænget Skole i Kolding i samarbejde med kommunens  skolekonsulent Gert Mølgaard og to designstuderende.

Hele forløbet begyndte i efteråret 2013. hvor elever fra seks skoler i Kolding var inviteret til en designevent på Designskolen. I løbet af 24 timer skulle de udvikle ideer til en skolegårdsaktivitet. Eventen resulterede i seks plancher, som kom op at hænge på skolerne. Og så kunne det hele være endt der.

16 piger og en filtmager tager hul på et nyt fag

Men en lærer fra Lyshøjskolen fortalte skolekonsulent Gert Mølgaard om plancherne.

"Jeg har den tilgang, at selvom design er en proces, så er det rigtig fint, hvis der også kommer et produkt ud af det. Og jeg er meget optaget af elev til elev-formidling. Og her så jeg en mulighed for at udvikle noget, der var sået af elever og som kunne formidles til gavn for andre elever", fortæller han.

Fire af plancherne kom med Gert Mølgaard hjem, og efter at have testet dem med elevernes klasser, samlede han alle elever ved en workshop lige før sommerferien 2014, hvor de arbejdede videre med de fire ideer. Eleverne blev enige om, at den ene var væsentligt bedre end de tre andre, og det videreudviklede produkt kom med Gert Mølgaard hjem til færdiggørelse og formgivning med hjælp fra to designstuderende.

Sygeplejersker og skoleledere er interesserede 

Tirsdag og onsdag i denne uge var en del af eleverne så i København for at præsentere deres spil på Læringsfestivalen i Bella Center.

"Vi har selv udviklet det på en designdag, og det er helt fantastisk, at det er endt med at blive så meget. Normalt så laver man en planche, hænger den op på væggen, og tænker: ja, den bliver så smidt ud, efter nogle uger. Men her kom der nogle, som syntes, at det kunne vi godt udvikle til noget mere", fortæller Cecilie S. Jørgensen fra Lyshøjskolen.

Spillet skal tages i brug på alle skolerne i Kolding og på festivalen kunne eleverne også promovere det for helt andre faggrupper.

"Vi har fortalt om det til sygeplejersker, folk fra forsvaret og skoleledere, som kan se muligheder i at bruge det. Det er et spil, som handler om teambuilding og strategi - ligesom stratego", fortæller Anne Wilma R. Svendsen fra Lyshøjskolen.

Og Jacob Holmgaard Andersen fra Bramdrup Skole tillægger:

"Det handler om samarbejde og om at lære noget. Det er noget, man kan bruge i fem minutter eller 40 minutter. Man skal tænke taktisk. Vi har delt 300 eksemplarer ud i dag, og det er første dag - det er lige kommet".

Inspiration til videre arbejde med design og innovation

Eleverne havde inden festivalen får undervisning fra en kommunikationskonsulent i, hvordan de bedste kunne 'sælge' produktet til de mange besøgende på festivalen. Og Gert Mølgaard er ikke i tvivl om, at eleverne har fået et stort udbytte af processen.

"Jeg har fået mange fine tilbagemeldinger fra elever, som har kaldt det 'en oplevelse for livet', og fx en af de gutter, der var med i København, som normalt er meget nervøs for eksamen. "Det kan jeg jo godt lægge på hylden, når jeg kan stå over for flere hundrede mennesker her", som han sagde".

Kolding Kommune har gennem de seneste fem-seks år har fokus på design og innovation på skolerne, og Gert Mølgaard er sikker på, at processen kan virke som yderligere inspiration til arbejdet, ikke mindst når skolerne skal arbejde med innovation som en fast del af det nye fag håndværk og design.