Anmeldelse Dansk
4   575

Kend din skildpadde

John Hatties teorier bliver i denne fremragende bog på en værdifuld måde tænkt ind i en danskfaglig sammenhæng. Samtidig peger forfatterne på begrænsninger i anvendelsen af hans forskning.

Feedback i danskfaget

Fakta


Titel
Feedback i danskfaget

Pris
299

Sider
192

Serie
Undervisning og læring

Forlag
Dafolo

Johannes Fibiger indleder sin rammende karakteristik af danskundervisning i bogens sidste kapitel med et citat fra Jan Kjærstads roman "Forføreren": "At jagte skildpadder betød at lede efter de fundamenter, lærerne byggede teorier på, det navn, hele undervisningen drejede sig omkring, for neden under de hårdeste og reneste fakta ligger der altid en fiktion, en skildpadde".

Artiklen fortsætter under banneret

Med udgangspunkt i asiatisk mytologi tolkes skildpadden i Johannes Fibigers bidrag som et symbol på det værdigrundlag, der ligger under al forskning - også under Hatties empirisk funderede metaanalyser. Dette udgangspunkt fører i indlægget til videnskabsteoretiske overvejelser.

Og så har jeg allerede nævnt en af de mange pointer i denne bog, som jeg med det samme kan anbefale til alle, der interesserer sig for folkeskolen. Den er især en gave til lærerne. Et guldæble til dansklærerne.

Bogen er en antologi skrevet af danskundervisere på læreruddannelsen. I indledningen og i første kapitel understreger Vibeke Christensen den store betydning  for læring og feedback i skolen, som Hatties metaanalyser har haft, men der mangler en faglig dimension i hans forskning. Han tænker i generel læring og ikke fagdidaktisk.

Hun gennemgår i sine indlæg kort Hatties kendte grundbegreber og supplerer dem derefter ved at tænke dem ind i en fagdidaktisk model, der inddrager danskfaglige synsvinkler.

Hun peger desuden på svage punkter i hans forskning. Det empiriske materiale, han bygger sine metarefleksioner på, stammer for manges vedkommende fra langt tilbage i tiden - nogle helt tilbage fra 1960'erne. Hovedparten af materialet stammer fra ungdomsuddannelser eller universiteter og i mindre omfang fra grundskolen.

Hattie anbefaler anvendelse af meget konkrete mål og ønsker, at opfyldelsen af alle mål skal kunne vurderes ved empirisk testning. Derved vil store dele af væsentlige sider af danskfaget blive nedvurderet eller udelukket. Han beskæftiger sig desuden med generelle modeller, men anviser ikke, hvordan der skal undervises. Der mangler et handlingsperspektiv.

Søren Pjengaard gør i kapitel to op med Hatties ensidige læringssyn. Hans teorier bygger imidlertid ikke kun på objektiv, evidensbaseret forskning. Han opstiller prioriteringer og idealer og giver råd, og i den sammenhæng er han normativ og subjektiv. Vinklingen og perspektiverne bliver afgørende for selektionen og det betydningsbærende.

Pjengaard sammenligner i forbindelse med sin model "læringskapslen" Hatties forskning med forskellige opfattelser af læring. Hans konklusion er, at Hattie hælder mest til at bygge på kognitionspsykologi, adfærdspsykologi og sociokulturel psykologi, mens psykodynamisk og humanistisk-eksistentiel psykologi er fraværende. Han bagatelliserer også betydningen af medindlæring.

Forfatteren går ind for en reflesiv praksislæring med løbende refleksion over praksis, hvor alle de nævnte læringssyn er i spil. Dannelse og læring må ikke blive hinandens modsætninger, men to perspektiver, der er lige nødvendige.

Jens Jørgen Hansen beskriver i sit kapitel grundige og værdifulde tilgange til feedback i dansk med et velgennemtænkt begrebsapparat, som det er værd at efterprøve i praksis. Hans opdeling af faget i fire dele, identitetsdansk, kommunikationsdansk, basisdansk og kreativitetsdansk, finder jeg uholdbar. Logikken brister ved en grundig analyse.

Men ellers er der spændende afsnit om implementering af Hatties feedbackmodeller i indskolingen, i forbindelse med skriveundervisning på mellemtrinnet, medieproduktion, faglig mundtlighed og tekstarbejde.

Johannes Fibiger runder til sidst bogens skildpaddejagt af med en præcis beskrivelse af de særlige problemer, et humanistisk fag som dansk må tage højde for i forbindelse med feedback, i en tid hvor evidensbaseret forskning og læring er det store mantra.

Jeg vil uddybe min anmeldelse af bogen i indlæg på min blog på dansknetværket i de kommende uger.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.481 andre er allerede tilmeldt