Debat DLF
0   519

DLF Mener: Lov til tid – tid til loven?

Med et ja til Overenskomst 2015 vil vi få trådt hegnet ned ind til kernen af lov 409 – og kommer derind, hvor man kan drøfte opgaver og indhold af lærernes arbejde.

Mange lokale lærerkredse og tillidsrepræsentanter har været sat ud af spillet i forhold til drøftelser af lærernes arbejdsforhold som kendt fra arbejdstidsaftalerne før. Nu kan de igen være med i det nødvendige samarbejde i kommunen, der vil kunne give lærerne rammer for at levere den professionelle kvalitet, som gavner elevernes undervisning bedst. De har nu lov til at diskutere tid til opgaverne - men giver det også tid til, at folkeskoleloven kan implementeres?

»Det er helt i orden, at kommuner og skoler prioriterer i reformens indhold og ikke indfører alt med det samme« er nyt fra undervisningsministeren. Det blev udtrykt både ved mødet i partnerskabet om folkeskolen og ved offentliggørelsen af årsberetningen fra Rådet for Børns Læring. Begge steder har foreningen i statuspapir - og jeg i min fremlæggelse - fremhævet problematikken, at der faktisk ikke var hjemmel i loven til at foretage de prioriteringer, som nogle kommuner og skoler gjorde. Vi kan se det nødvendige i at udarbejde handleplaner og prioriteringer for indførelsen af loven, hvilket vi fra starten også har anbefalet. Det ændres ikke i loven, men ministeren har lyttet og set det fornuftige i at prioritere opgaverne. Med den udmelding kan der nu drøftes fornuftige implementeringer af elementerne i kommuner og på skoler.

Artiklen fortsætter under banneret

Næste skridt i påvirkningen fra foreningen er at få ændret synet på, at målstyring og test skal gennemsyre skolen, så formålsparagraffens ord om dannelse og demokrati ikke får plads. Det er nok en sværere kamp, men vi vil prøve.

Rådet peger i sin beretning på mange problemer med implementeringen af elementer af reformen - lektiehjælpen og (manglende) faglig fordybelse, den understøttende undervisning med mere. Men det er især et resultat af en underfinansieret folkeskolelov, som vil medføre problemer i kommunerne i forhold til at få gennemført reformens indhold og intentioner.

Kommunernes økonomi er presset. Her er det op til KL, at fortsætte kampen for en folkeskole, der kan levere undervisning, der vil gavne alle elever, og herunder få ordentlige forhold for den øgede inklusion også.

Det arbejde må KL gøre færdigt ved de kommende forhandlinger med regeringen om aftalen for udviklingen af den kommunale økonomi.

Overenskomsten kan ikke ændre ved økonomien, men give muligheder for tid og prioritering af lærernes opgaver.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ