Debat

NEJ til samarbejdsresistent ledelse

Vi skal arbejde os ud af tøjlerne i L409 og ind i en praksis, hvor kreds og kommune samarbejder om skolens udvikling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere i hele landet står overfor et valg. Tror vi kommunerne vil samarbejde, eller tror vi ikke på det? I OK15 har vi fået lidt slik i form af en beskeden reallønsstigning, lidt øgede rettigheder ift. 6. ferieuge og et tilsagn om, at kommunerne vil arbejde hen mod et øget samarbejde med lærerne og deres organisation. Der er ikke megen vished for, at det øgede samarbejde vil blive reelt, og KL har ønsket, at der ikke skulle være nogen form for vished for dette i aftalen. I fald det forholdt sig anderledes, vil det have fremgået tydeligt af aftaleteksten. Jeg har ikke tiltro til at de kommuner vi allerede i dag kender som samarbejdsresistente, vil ændre tilgang til lærerne og deres organisation. Derfor stemmer jeg NEJ. Det er et spørgsmål om solidaritet imellem lærere i DLF og solidaritet imellem kredsene i DLF.

I Ballerup har vi en god aftale, som langt hen ad vejen sikrer os forberedelsestid og samtidig sætter rammer for både undervisningstid og tilstedeværelsestid. Denne aftale vil givet fortsætte. Men vores aftale er ingen hjælp for alle de lærere, som er underlagt den rå L409, hvor pligter og rettigheder ikke er aftalt. I Ballerup har vi de sidste 5-6 år arbejdet for, at gøre lærerkredsen til en nødvendig og konstruktiv samspiller for kommunen. Der er i dag en fælles forståelse mellem kommune og kreds for, at L409 i sin rene form vil være en sten i sko(l)en for de ting, der skal udvikles på. Vi har med andre ord arbejdet os ud af tænkningen i L409 for i stedet, at tale ud fra den virkelighed Ballerups skolevæsen står i.

Det er jo netop hvad det handler om. At arbejde sig ud af de hæmmende tøjler som  L409 lægger ned over samarbejdet og sammenhængskraften i skolen, imellem lærerne, ledelsen og forvaltningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg tror på Den danske Folkeskole, men jeg ved også, at den undermineres af L409 og den liberalisering der er i gang, understøttet af konkurrencestatens tænkere og praktikere. Jeg vil en folkeskole, hvor mål og midler er sammenlignelige, uanset hvor i landet man bor. Det er Folketingets opgave, at minimere forskel i det skoletilbud børn modtager, uanset om de går i skole i Ikast, Bogense eller Herlev. Det kræver sammenhængskraft i kvalitet, mål og midler for den undervisning børnene modtager, og det kræver sammenlignelighed i de løn og arbejdsvilkår lærerne stilles i udsigt. Stemmes der JA til OK15 resultatet, vil der åbne sig endnu mere ulighed end det niveau vi kender i dag. Taberne bliver de kommuner og deres borgere, som ikke har økonomi og vilje til samarbejde. Kombinationen af tiltagende lærermangel og L409 vil medfør  lærervandringer mod de  ressourcestærke kommuner. De sociale omkostninger er åbenlyse og den øgede sociale ulighed, der bliver en følgevirkning, ligger blottet for enhver. KL har slet ikke varetaget alle kommuners interesse med denne aftale.

Boligkøbere vil have skærpet opmærksomhed på konsekvensen af de ringe løn og arbejdsvilkår lærerne får i deres hjemkommune, da det vil signalere hvilken kvalitet deres børns skole kan tilbyde. Lærerne vil alt overvejende have opmærksomheden rettet mod deres løn og arbejdsvilkår, samt samarbejdsviljen imellem kommune og lærerkreds, når de skal vælge arbejdsgiver.

Den danske Folkeskole har ikke forudsætningerne for at komme tilstrækkeligt langt væk fra den samarbejdsresistente ledelse, før tænkningen bag L409 bliver alvorligt vingeskudt. Arbejdstidsloven har grundlæggende værdier jeg så inderligt er imod. Derfor anbefaler jeg et NEJ.

Hans Jørgen Franks, Lærer, TR og kredsstyrelsesmedlem i Ballerup Lærerforening.

Powered by Labrador CMS