Et af forløbene handler om at bygge en hule til sit kæledyr. Den viste er beklædt med krydsfiner, men man kan vælge mange andre materialer: læder, rispapir, træ eller strik.

Sløjdlærer laver nye håndværk og design-forløb for DR

Byg en kattehule, en mobilholder eller en solfanger. DR genudsender i øjeblikket den populære tv-serie Hulebyg. Samtidig har de lanceret et site med 13 små praktisk to-do-videoer og 10 undervisningsforløb til håndværk og design, som er udviklet af sløjdlærer Rasmus Ricky Christensen.

Publiceret
Et andet forløb handler om en hule i miniformat. Her kan arbejdet scaleres ned til at være så nemt, at alle kan være med.
I de 13 små instruktionsvideoer er det hulemester Barlebo, der viser teknikkerne, men efter oplæg fra sløjdlærer Rasmus Christensen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg vil gerne have, at børn bliver mere kreative og bruger deres hænder. Alt skal ikke være teoretisk, der kan også være læring i at bygge en hule i sin have", sådan forklarer Rasmus Ricky Christensen sine tanker om, hvorfor håndværksfagene er så vigtige. Han er sløjdlærer på Vangeboskolen i Holte, og sidder desuden i Sløjdlærerforeningens bestyrelse.

Det er ophavskvinden bag hulebygprogrammerne Mariella Harpelund Jensen, som har kontaktet Rasmus Christensen og bedt ham udvikle forløbene i sammenhæng med programmerne.

"Vi sendte Hulebygprogrammerne til de mindre børn på Ramasjang i september. Men nu genudsender vi dem på Ultra, som er for de 8-13 årige.  Der er nemlig både et lag for de små i hele byggemand Bob-fascinationen. Og et lag for de større børn og for voksne. Og i den forbindelse er det super relevant at få undervisningsforløb med inspiration til Håndværk og Design", fortæller hun.

DR har derfor netop lanceret en side (Se link til højre) under DR/skole med 10 undervisningsforløb til håndværk og design, udviklet af Rasmus Christensen. Og 13 små how-to-videoer med de forskellige håndværksteknikker, der bruges i programmer og forløb. Indholdet er lavet med støtte fra Undervisningsministeriets udlodningsmidler, Tømmerhandler Johannes Fogs Fond og Dansk Byggeri.

Håndværk&design som børne-ungdoms TV

 Flere klassetrin og tværfaglighed

Undervisningsforløbene er tænk til, at der er noget både for 4. og 7. klasse, og der er også noget til valgfag. Nogle af dem kan også differentieres og laves tværfagligt.

 "For eksempel er der et forløb, hvor man laver solfangere af coladåser. Der er et afsnit af Hulebyg, der hedder saunahulen, men det er svært at lave noget med varme, der opfylder alle sikkerhedskravene. Så jeg lavede den i stedet som en solfanger, man kan bruge til at varme hulen op med. Den er også oplagt at tage med ind i natur/teknik og fysik, så man kan forklare processerne", fortæller Rasmus Christensen.

Programmerne er primært baseret på de hårde materialer, og det er undervisningsforløbene derfor også. Et program handler dog om en dansehule, og der har Rasmus Christensen fået syet et telt til undervisningsforløbet.

Inspiration til lærerne

Rasmus Ricky Christensen mener, at der generelt mangler inspiration til det nye fag. Ministeriet har lavet faget og har holdt et par seminarer, men der mangler materiale.

"I øjeblikket er det næsten udelukkende drevet af dem, der underviser i faget, som vidensdeler. Der mangler i den grad input til, hvad man kan lave på tværs af de to fag".

12-tal til skrivegruppen for håndværk&design!

Han peger også på, at fagets formål er meget løse, hvilket giver interessekonflikter.

"Det handler meget om, hvad der skal have lov til at fylde i faget, særligt i forhold til materialerne. Der står bare bløde og hårde materialer, ikke længere noget om træ og metal. Så skal flamingo og skumplader eller keramik for eksempel også kunne bruges. Mange opponerer imod, at der kommer for mange billedkunstdele ind over. Så lige i øjeblikket står faget i en position, hvor det skal definere sig selv. Det prøver jeg at være med til på min måde". 

Læs mere

Se Hulebyg og forløb på DR/Skole her

Powered by Labrador CMS