Debat

indholdet og substansen i debatten er langt ude retorisk

Antiislamisk retorik fremhæves jævnligt i debatten om invandrere og islam, hvor den ofte sammenblandes og ophøjes til islamkritik, hvilket er forfærdeligt, da konsekvensen vil blive, at det tolereres og den udlægges som ren kritik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antiislamisk retorik fremhæves jævnligt i debatten om invandrere og islam, hvor den ofte sammenblandes og ophøjes til islamkritik, hvilket er forfærdeligt, da konsekvensen vil blive, at det tolereres og den udlægges som ren kritik.

Der er en væsentligt forskel mellem islamkritik og antimuslimsk retorik. Vi skal lærer at skelne mellem de to ting for at udrydde den hadske antimuslimsk retorik. Kritik af religion (religionskritik) er noget helt andet, det er først og fremmest en disciplin bland religiøse tænkere. Det er gennem den kritik vi kan være med til at udvikle vore samfund. kritisk tilgang findes ikke kun bland ateister, men også hos religiøse tænkere i den islamiske verden. Der er blevet dannet et billede her i vesten om at Guds åbenbarede ord altså Koranen udelukker islamkritik. Dette anses for eller at være en væsentlig del af den demokratiske proces. Her må nævnes at islamisk filosofi har beskæftiget sig for længe siden med at kritisere dens egen forståelse af Koranen. Da enhver fortolkning bevæger sig i det relative og fejlbarlige, og langt fra det absolutte ord, bør vi være åbne for kritik og progressivitet.

Det er væsentligt at fremhæve, at det er gennem selvkritik, fornuft og progressivitet vi opnår en bedre forståelse af tilværelsen. Vi skal forstå Koranen og religionen, som universal, uforanderligt og fast samtidig med, at religiøsitet som er menneskets opfattelse og fortolkning af religionen, som en udviklings dimension, der muligt forandre sig i takt med samfundsmæssige forandringer. Det er dialektikken mellem det fastlagte og det foranderlige, der fremhæver Koranen i en foranderlig virkelighed, hvor virkeligheden er i konstant udvikling. Det foranderlige er fortolkningen af Koranen, der er relativ og fejlbarlig, da den som sagt fortolkes af mennesker. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi skal styrke vore sameeksistens, gennem fornuft og progressivitet. Vi skal lærer at besidde selvkritisk sans før vi peger på andre. Sidst men ikke mindst skal vi udrydde den hadske antimuslimsk retorik, hvis vi skal leve sammen i et pluralistisk samfund. Det er nemlig sådan, vi opnår en bedre forståelse af tilværelsen. 

Skrevet som læserbrev i Information

Hassan Sabri