Blog
1   473

Når linjefagene mødes i tværfagligt samarbejde

Abonner på nyt om Geografi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Fra næste skoleår vil der på nogle skoler blive eksperimenteret med en ekstra obligatorisk projektopgave, og en fælles naturfagsprøve landet over er allerede en realitet. Kravet om større samarbejde på tværs af fagene er derfor i høj grad kommet i fokus. Men hvilke udfordringer ligger der i dette arbejde?

For et par uger tilbage deltog jeg i et – særdeles velarrangeret - workshop hos Grønt Flag Grøn Skole i Friluftsrådet. Temaet var tværfaglig undervisning om bæredygtighed i grundskolen, og selve udgangspunktet for workshoppen var at at komme omkring nogle af de udfordringer, der opstår i fagenes møder med hinanden, samt udvikle ideer til undervisningsmateriale. Der blev især lagt vægt på fra arrangørernes side, at der skal tænkes i nye måder, hvorpå man kan integrere de naturfaglige, praktisk/musiske og humanistiske fags discipliner med hinanden i arbejdet med et overordnet tema – i dette tilfælde bæredygtig udvikling i grundskolen.

I mine øjne er dette et frisk og interessant udgangspunkt, og det er kun kærkomment at bryde fagene mere op, så kløfterne mellem hinandens fag mindskes. Men – hvordan kan jeg fx. komme til at forstå fysiklærerens mange og svære begreber, og hvordan lærer jeg at forstå idrætslærerens undervisnings- og læringsmetoder? Og hvordan passer min egen faglighed (geografi, dansk og historie red.) ind med grundskolens andre fag?

Som den geografimand jeg er, kan jeg glæde mig over at befinde mig i et interdisciplinært fag, der arbejder på tværs af humaniora og naturvidenskab. Når det er sagt, føler jeg mig langt fra rustet til at kunne indgå i et tværfagligt samarbejde. Det kan skyldes, at forberedelsen til et sådant samarbejde på læreruddannelsen har været yderst sparsomt. Det kan også skyldes nogle kommende kollegaers udsagn om lærere, der står på mål for sit eget fag og manglen på et fælles sprog på tværs af fagene. Min generelle opfattelse er, at vi bare ikke ved nok om hinandens fag.

Måske er svaret klar og tydelig rammesætning af samarbejdet, - forventnings-afstemning til hinanden, ansvarsfordeling etc., men der, hvor jeg for alvor efterlades med spekulation, er hvordan vi kan lære eleverne at tænke på tværs af fagene, og at styrke eleverne i at rumme forskellig faglighed på forskellige tidspunkter, når vi som lærere selv har svært ved at tænke på den måde. 

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.354 andre er allerede tilmeldt