Debat

Søløvetæmmeren Bjarne Corydon

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Modernitetstyrelsens hjemmeside er i disse dage et besøg værd: Her beskrives "god arbejdsgiveradfærd" hvor Corydon i et debatindlæg skriver: "Vi ved, at de institutioner, som løser deres opgaver bedst, er der, hvor medarbejderne er motiverede, har gode kompetencer, oplever et tillidsfuldt samarbejde og forstår og bakker op om mål og retning. Det er dér, vi gerne vil hen."

Hvem kan være uenig i dette udsagn? 

Jeg kan ikke i hvert fald ikke; de forskningsresultater jeg kender, peger også i den retning.Men læser man videre på hjemmesiden, vil man forstå, hvorfor jeg sidder tilbage med oplevelsen af, at Corydon har stjålet mit sprog og tømt det for indhold: Måden at opnå god arbejdsgiveradfærd sker nemlig gennem operationelle mål og præstationsledelse. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Denne ledelsestænkning møder da også kritik fra flere sider:Uddannelsesdekan på CBS Jan Molin giver udtryk for, at performancekulturen og målingshysteriet på både private og offentlige arbejdspladser har taget overhånd, hvor den overdrevne fokus på kontrol kun resulterer i, at medarbejderne bliver afprofessionaliserede, fordi ledelsen signalerer, at de ikke tror, at medarbejderne udvikler sig med mindre de kontrolleres. (Mandag morgen 13.10.14)

Jacob Torfing, professor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet introducerer begrebet "søløveeffekt" til at beskrive konsekvenserne af en sådan afprofessionalisering; den ydre motivation erstatter den indre motivation, hvor man kun præstere når man enten frygter repressalier eller forventer lønforhøjelse - som søløven, der kun laver kunstner, når den får fisk. (P1 morgen 5.1.15)

Jeg er ingen søløve!

"Når ledelsen udviser god arbejdsgiveradfærd, ved medarbejderne, hvorfor de går på arbejde, og hvilke resultater de er med til at skabe - til gavn for alle os danskere." Uddyber Corydon. Som professionel lærer er jeg ikke i tvivl om min opgave; jeg kan forstå folkeskolens formål, og jeg har igennem min uddannelse opnået kompetence i at vurdere hvilke tiltag, som fremmer det. Jeg behøver således ikke såkaldte klare strategiske mål for det daglige arbejde.

Jeg er af den faste overbevisning, at hvis fokus i dag udelukkende havde været på operationelle mål, ville folkeskolens formål blive udvandet, for hvordan operationalisere og måle om eleverne er blevet forberedt til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre?

Lad mig illustrerer dette ved at dele en oplevelse fra den virkelige verden: Til vores morgensamling i ugen præget af barbarisk terror valgte mine franskelever og jeg at markere vores sympati. Således stod jeg og eleverne side om side, oplyst af 12 levende lys, med hver vores skilt: 

Je suis Charlie

Tu es Charlie 

Il est Charlie 

Elle est Charlie

Nous sommes Charlie 

Vous êtes Charlie

Ils sont Charlie

Det valgte jeg, fordi jeg mener, at skolens opgave er langt større end at lære at bøje verbet at være, det handler om at kunne være i stand til at kommunikere med og forandre verden.

Undervisning, som denne, hvor vi inviterer eleverne ud i verden og får dem til at reflektere over livet, værdier og sameksistens, vil blive nedprioriteret, hvis de operationelle mål bliver det styrende for vores virke.

Corydon har beroligende udtalt, at "vi som arbejdsgivere faktisk spiser vores egen medicin" (Information 6.1.15)Jeg efterlades undrende: hvorfor vælge medicinen med flest bivirkninger?

Powered by Labrador CMS