Det er fredag på Grand Forks High School. Skolebussen skal ikke ud at køre, for skolen er lukket. Den har nemlig firedagesuge.

Canada på fire dage

Canadiske og amerikanske skoler sparer skoleugens femte dag væk på alle klassetrin.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolegården er tom, og dørene er låste. En helt almindelig fredag på Grand Forks High School. At der ikke er et øje i skolegården, er nu helt normalt. De seneste seks år har børn og unge i Grand Forks og opland nemlig kun gået i skole fire dage om ugen.

Da den canadiske regering i 2002 ændrede finansieringsmodellen for landets skoler, skulle der findes to procent på budgettet.

»Vi har 1.500 elever fordelt på 11 skoler og 350 vejkilometer, så vi havde valget mellem at lukke landsbyskoler eller at indføre en skoleuge på fire dage«, siger Michael Strukoff, skoledirektør for skoledistriktet.

Valget faldt på firedagesugen - en ordning kendt fra tyndt befolkede landområder i USA. Den korte uge har ikke ændret det totale timetal eller lærernes aflønning, men har gjort det muligt at spare tyve procent på alt andet: lønudgifter til chauffører, gårdvagter og rengøringspersonale - samt opvarmning og diesel, der udgør to store poster i en provins med strenge vintre og en befolkningstæthed på under fem personer per kvadratkilometer.

På et område har man faktisk sparet mere end forventet: Vikarudgifterne er faldet med mere end tyve procent.

»Før meldte man sig måske syg, hvis man følte sig lidt sløj onsdag aften. Det gør man ikke længere«, siger lærer John Westly. Som flere af sine kolleger var han først skeptisk, men i dag er han tilhænger af firedagesugen.

»Hvad kan man have imod tre faste fridage hver uge?« spørger han med et grin. »Jeg tænker simpelthen meget mindre på skole nu og når at koble af i weekenden«.

Det samme gælder Mary McGirr.

»Før havde man reelt kun en fridag om ugen - nu har man to, så vi er mere forberedte og veloplagte nu«, siger hun. De længere dage er ifølge hende ikke et problem for de små.

»Bortset fra i fag som musik så har man kun én lærer i grundskolen. Det gør det muligt at holde pauser og skifte fag, når man vil«.

Elever elsker firedagesugen, men .

»Selvfølgelig er du længere i skole hver dag, men weekenden er én dag længere«, siger Raini Davidson på 12 med et kæmpesmil.

Også Stepan Soroka på 18, der lige er gået ud af skolen, er en stor fan af firedagesugen.

»Om vinteren var der mere tid til at snowboarde. Og så kunne man blive ude længe både torsdag, fredag og lørdag«.

Men for læringen i skolen var det nok ikke så godt, mener han.

»Selvfølgelig kan de unge lide den tre dage lange weekend - det giver dem en ekstra dag at feste i, lyder det fra Stepans mor, Natalia Soroka. Hun var en af de mange forældre, der indædt kæmpede mod besparelserne. Da ordningen blev indført, arbejdede hun som hjælpelærer.

»For de små og for de fagligt svage er det hårdt med de lange dage. Når ugen er opdelt i to næsten lige store dele, er det svært at komme ind i en rytme«, siger Natalia Soroka, der mener, at firedagesskolen har sin del af ansvaret for hendes søns tårnhøje fravær.

Foreløbig er der dog intet, der tyder på, at de gule skolebusser kommer på vejene igen om fredagen. Ifølge skoledirektør Michael Strukoff klarer distriktets elever sig lige så godt ved provinstestene som børn fra femdagesskoler, og det ser ud til, at flere skoler i USA og Canada er på vej med at indføre firedagesuge.

»Selvfølgelig kan de unge lide den tre dage lange weekend - det giver dem en ekstra dag at feste i«. Natalia Soroka