Blog
1   1040

Ny skolereform – ny organisering af skoledagen

Abonner på nyt om Ernæringskommentaren i dit personlige nyhedsbrev.


Traditionelt har det mange steder i skoleverdenen i Danmark været sådan, at man i forbindelse med den store pause midt på skoledagen først har ladet eleverne spiste deres medbragte mad og derefter givet eleverne lov til at komme ud i skolens nærområde for at bevæge sig.

Men hvorfor er det egentlig sådan?

Artiklen fortsætter under banneret

Hvorfor giver man ikke eleverne lov til først at komme ud i skolens nærområde for at bevæge sig, og så derefter lader eleverne spiste deres medbragte mad?

Ulempen ved at spise først og derefter lade eleverne bevæge sig, er bl.a. et øget madspild. Eleverne når ganske enkelt ofte ikke at spise deres frokost inden de skal kæmpe i skolegården evt. for at få en plads til deres fysiske aktiviteter, som ex boldspil.

Ved at lade eleverne bevæge sig først, ville elevernes naturlige sult højst sandsynligt også være større og der ville være ro hos den enkelte elev til at spise deres mad uden at skulle stresse for at komme ud i skolegården.

Der er endnu en ”sidegevinst” ved at bevæge sig først og derefter spise sin madpakke. Forskning viser nemlig, at denne fremgangsmåde får flere elever til at spise mere frugt og grønt (Preventive Medicine - www.foodnavigator-usa.com/R-D/Students-eat-more-fruits-vegetables-if-they-have-recess-before-lunch).  

Konkret viste resultaterne af et forskningsprojekt, at af de elever i forsøget, der ”byttede om” på mad og fysisk aktivitet, spiste 54 % flere elever frugt og grønt end de elever fra skoler i samme distrikt, der spise frikost inden de kom ud i skolegården.

Erfaringerne fra forsøget viste altså, at blot det at ”skifte om” på mad og frikvarter i skolegården, resulterede i, at flere skolebørn spiste mere frugt og grønt. En handling, som kan hjælpe eleverne med at forblive mætte længere tid op af dagen og dermed opnå endnu bedre fokus om opgaven med at opnå bedre læring. Og det er jo bl.a. det, den nye skolereform har til hensigt!Forskernes hypotese i projektet var, at denne organisering af frikvartererne blev succesfuldt, fordi det hjalp eleverne til at slappe af under frokosten og at de fik sig mere tid til at spise sig mætte i stedet for i hast at fare igennem frokosten for at få mere spilletid i skolegården.

Andre vil påstå, af en ”ombytning” vil få eleverne til at blive døsige i timerne efter den lange pause. Først dyrker eleverne fysisk aktivitet, derefter spiser de deres madpakke i et varmt klasselokale. Det kan være med til at eleverne falder hen og ikke er så opmærksomme.

Lad det komme an på en prøve i den danske folkeskole!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.272 andre er allerede tilmeldt