Blog
1   577

Regnskov og pædagogik

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Mere glæde og mere ro. Tilbage til det enkle. Til nærværet, til dèt at være nær og nære været. Hvordan gør man det?

Hvorfor kaldes der i så udpræget grad på glæden, roen, nærværet og det enkle i denne tid? I Sydamerika er der tørke og alvorlig vandmangel i visse af de store byer. Amazonas er fældet i så stor en udstrækning, at der ikke mere skabes de naturlige dampe med vand og tropisk regn til følge. Og når det ikke regner, ja så er der ikke noget vand. Hvorfor overhovedet nævne denne omstændighed i en pædagogisk sammenhæng? Måske kan det tjene som metafor for noget af det, der sker i det pædagogiske felt.

Der hentes ekspertice ind, støttesystemerne og indsatser optimeres, og der er mere og mere brug for hjælp. Fordi der er flere og flere børn og voksne, der bøvler med hinanden og sig selv i familierne, i institutionerne, i skolerne og på arbejdspladserne. Men går man tilbage til kilden, hvad er så problemet? Måske at der er for lidt glæde og ro i samværet generelt? Kan det virkelig udtrykkes så enkelt?

Artiklen fortsætter under banneret

Og her kommer metaforen ind: Der er fældet for mange træer. Alle har vidst det igennem længere tid, ingen har gjort tilstrækkeligt. Måske har vi også vidst i for lang tid, at behovet for hjælp udefra har været for massivt. Måske har vi ikke i tilstrækkelig grad vendt blikket mod den helt nære virkelighed, i denne sammenhæng mellem fagprofessionelle og børnene.

Vi skal være mere sammen med børnene. Sådan formuleres det af nogle. Flere varme hænder, siger andre. Det kan lyde så enkelt. Lige så enkelt som at holde op med at fælde træer eller skynde sig at plante millioner af nye træer. Men så enkelt er det ikke nødvendigvis.

Derfor bliver fokus på det mindste initiativ afgørende. Ikke at miste modet, men tværtimod at blive ved med at tilføre miljøerne den viden og inspiration, der er tilgængelig. Regnskoven og pædagogikken er tæt forbundet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.417 andre er allerede tilmeldt