Debat
4   585

Thomas Illum: Når coolness-faktoren gør os blinde

At bruge iPad er ikke nødvendigvis det samme som at anvende it i undervisningen eller tænke it ind i sit fag med alle dets muligheder, begrænsninger og dilemmaer. En iPad er blot et redskab eller en platform, der giver hurtig og nem adgang til viden.

It i undervisningen er – som vanligt - højt på dagsordenen. Således også på årets Bett festival i London. Der blev bl.a. talt selvrettende test, eksamen på computer, gamification og tablets – og Apples stand var blevet til en ”Apple expert solution village”.

IPad bliver jo indimellem udråbt som verdens 8. vidunder. 

Jeg har selv en derhjemme, og den er et fint redskab til nogle ting. Jeg tror også, at det er sandsynligt, at iPads kan være med til at få nogle lærere til at bruge mere it.

Men at bruge iPad er ikke nødvendigvis det samme som at anvende it i undervisningen eller tænke it ind i sit fag med alle dets muligheder, begrænsninger og dilemmaer.

Artiklen fortsætter under banneret

En iPad er blot et redskab eller en platform, der giver hurtig og nem adgang til viden.

Men problemet med iPads og tablets er, at de er så intuitive i deres tilgang, så du ikke kommer under fladen og forstår, hvad det er it kan og gør, derinde bagved. For hele databehandlingen og hvad programmerne kan, behøver man slet ikke tænke over. 

Og hvis man bare bruger de helt almindelige læringsapps, der er tilgængelige på en tablet, fastholdes vi i en mere eller mindre analog tilgang til viden:”Nu er jeg inde og se nogle regnestykker – og hov, der var noget viden, det er da også spændende. Her kan jeg vende krystallet, nej hvor er det fint. Og her kan jeg gå rundt om en bygning.” 

Vi bliver forblændede af, at iPaden er så intuitiv at bruge, og at materialerne har en lækker brugergrænseflade. Så vi glemmer helt at lægge mærke til, at brugt på den måde gør it egentlig ikke den store forskel i forhold til analoge materialer. Den virkelige verden er jo også 3D, og kroppen er faktisk også multimodal.

Coolness-faktoren gør os blinde.

Hvis det for alvor skal være digitalt, skal vi udnytte det potentiale, der ligger i at bearbejde, videndele og skabe i kraft af de digitale muligheder.Digitale læremidler skal gerne være stilladser, man kan pille ned. Ikke redskaber man bliver afhængig af. 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.701 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
293 andre er allerede tilmeldt