Debat

Det danske skolesystem er et værn mod ekstremisme

Skolen er en platform, der tidligt kan være med til at modarbejde, at unge bliver lokket ind i ekstremistiske miljøer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan bekæmper man terrorgrupper der har folk fra hele verden, som rejser til konfliktområdet for at støtte dem. Vi bliver nød til at se realiteten i øjnene og indse at vores såkaldte demokratiske samfund er med til at rekruttere unge mænd til ISIS og andre terrorgrupper. Vi løser ikke problemet ved blot at angribe dem militært, da deres ideologiske tankegang stadig vil florere her i vesten. Vi har en pligt til at løse problemet fra roden.

Den mest gennemgribende opdragelse og påvirkning sker i institutioner og skoler, og der må vi starte med de demokratiske lærerprocesser, og forsøge at danne eleverne til aktive medborgere i et demokratisk samfundet.

Vi har brug for disse socialiseringsinstanser som er påvirkningskilden til integrationen. Vi skal forsøge at integrere indvandrere såvel som danskere og gennem dialog og forståelse forsøge at nå ind til demokratiets væsen. Her mener jeg det er vigtigt for integrationen at samfundet forstår demokratiet som en livsform hvor kernen er dialog og den gensidige forståelse og respekt for vores medborgere er i centrum.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi skal huske at skolen er et socialiseringsarena hvor de første sociale erfaringer tit er afgørende for børnene, da de grundlæggende værdier og normer bliver indpodet. Skolen har identitetsskabende funktion hos eleverne. Her mener jeg at skolen skal støtte omkring elevernes alsidige udvikling på en demokratisk måde, så skolen får udviklet etiske og sociale kompetencer hos eleverne.

vi må ikke glemme at initiativet til disse arenaer er hos forældrene da de er den primære og vigtigste socialiseringsinstans. Hvis vi kan skabe et fælles bånd mellem forældre og skolen, der sammen bidrager til integrationen, skaber vi den dobbelte socialisering. Skolen skal være forældrenes forlængede arm der ikke blot har til formål at formidle viden. Skolen skal udvikle “hoved, hænder og hjerte”.

Vi skal have gang i fritidsaktiviteterne og foreningslivet, hvis vi skal have demokratiske borgere, der ikke ender med at blive radikaliseret. Radikalisereingen er en langsom proces der skal stoppes via dannelsesinstitutioner. En vellykket integration forudsætter vilje til hjælpsomhed over for dem som er anderledes, og trænger til en hjælpende hånd.

Hassan Sabri - københavn

Skrevet som debatindlæg i politiken