Blog
4   657

Frustrationer fra en kommende geografilærer

Abonner på nyt om Geografi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Som kommende geografilærer frustrerer det mig at geografifaget er så stort, men ikke afsættes den fornødne tid eller resourcer.

Om godt og vel 4 måneder står jeg med mit eksamensbevis i hånden. 4 års lærerstudier på Læreruddannelsen i Aalborg er slut. 4 naturfag vil stå på dette eksamensbevis. Natur/Teknik, Fysik/Kemi, Biologi og Geografi. De fleste som jeg fortæller det til har nogenlunde samme reaktion: “Du kommer til at svømme i jobs”, eller variationer deraf. Jeg elsker alle 4 fag. Jeg elsker især hvordan jeg kan være tværfaglig, fordi jeg har et ben i hver “lejr”

Men en altoverskyggende ting frustrerer mig helt vildt. Hvordan skal jeg nogensinde nå at lære mine kommende elever alt det som geografi-faget indeholder? Et fag som de fleste steder kun er afsat 2 lektioner om ugen. Og hvad skal jeg så springe over?

For en ting kan jeg garantere. Jeg kommer til at springe over store områder i faget geografi. Medmindre jeg da skal være ligeglad med kvaliteten af det samlede fag. Og hvordan så med afgangsprøverne? Man får næsten den tanke at ønsket fra de højere magter, er at jeg skal “teach-to-the-test”. 

Det frustrerer mig også grænseløst at det altid er naturfagene som bliver snydt, eller ligefrem nedgraderet når der skal ske “forbedringer” i folkeskolen. Senest da geografi og biologi mistede en national test, til fordel for engelsk og matematik (www.folkeskolen.dk/549852/ekstra-nationale-test-paa-bekostning-af-naturfagstest)

Artiklen fortsætter under banneret

Hvordan skal jeg efterhånden forberede mine elever på hvordan det føles at gå til en ganske hård multiple-choice prøve?

Som faget, stofmængden, afgangsprøven og forberedelsen ser ud lige nu, er jeg i bund og grund et stort frustreret spørgsmålstegn. Men da jeg opfatter mig selv som et omstillingsparat menneske, er jeg forberedt på at mine forestillinger bliver gjort til skamme. Det tror jeg bare ikke ret meget på.

Min konklusion er: Det fag jeg har allermindst lyst til at undervise i når jeg skal søge job om få måneder, er geografi. Og det ærgrer mig enormt. For på det personlige fag er det et af de fag jeg elsker allermest.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.363 andre er allerede tilmeldt