Tistrup Skole må på den igen. Lektiecaféen er blevet flyttet fra ydertimerne til midt i skoledagen - nu flyttes den tilbage. (Arkivfoto)

Tistrup Skole retter ind: Lektiecaféen flyttes tilbage

Efter en henvendelse fra Undervisningsministeriet dropper Tistrup Skole sit forsøg med at lægge lektiecaféen midt i skoledagen. Lektiecafé skal ligge i ydertimerne, fastslår ministeriet. Det var aldrig intentionen at bryde loven, siger skolechefen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder på Tistrup Skole mellem Varde og Skjern, Ole Holm Johansen, valgte tre måneder inde i skoleåret at lægge lektiecafétimerne midt på skoledagen.

Det gjorde han efter en henvendelse fra et lærerteam, som sagde, at alle eleverne alligevel gik i lektiecaféen. Ole Holm Johansen vurderede derfor, at det ville fungere bedre at lægge hjælp til lektier og faglig fordybelse som en integreret del af skoledagen.

Tistrup Skole har lektiecafé midt i skoledagen

Men den går ikke, fastslår ministeriet, og nu må skolen droppe ordningen. Skolechef i Varde, Flemming Skaarup, siger, at det vil ske med det samme. 

"Det er klart, at vores intention og skolelederens intention ikke har været at bryde loven, men at give et kvalitativt tilbud til børnene. Vi var klar over, at det var på kanten af loven. Vi har nu fået besked fra ministeriet om, at lektiecaféen skal ligge sidst på dagen, og det laver skolens ledelse om på nu", siger han.

Flemming Skaarup mener, at Ole Holm Johansens baggrund for forsøget var ok, i og med at han havde været i dialog med forældrene inden, og ingen siden har ytret utilfredshed med tiltaget.

Derfor regner Flemming Skaarup også med, at i hvert fald den faglige fordybelse vil blive en mere integreret del af skoledagen, når skolerne efter næste folketingsvalg får større frihed til at tilrettelægge lektiehjælp og faglig fordybelse i undervisningen.

"Jeg tror helt bestemt, vi vil kigge på, hvordan faglig fordybelse kan integreres bedre i undervisningen, og det vil betyde, at mange vil lægge det midt på dagen. Måske vil nogle skoler også give et klassisk lektiehjælpstilbud", siger Flemming Skaarup.

"Det var den rigtige beslutning at gøre lektiecaféen frivillig"