På Tistrup Skole har eleverne i indskolingen nu TOFF (Træning og Faglig Fordybelse) som nogle af de første timer på dagen

Tistrup Skole har lektiecafé midt i skoledagen

Efter 100 dage med lovkrav om frivillig lektiecafé havde Tistrup Skole ikke en eneste elev i indskolingen, der havde fravalgt den. Derfor flyttede skolen lektiecaféen til tidligere på dagen, ifølge skolelederen for at kunne give et bedre pædagogisk tilbud. Han lover at flytte den tilbage til skoledagenes ydertimer, hvis så meget som én forælder ønsker at fravælge tilbuddet.

Publiceret

ULOVLIGT - FREM TIL ET VALG

Folkeskolen.dk har modtaget følgende skriftlige kommentar fraUndervisningsministeriet til sagen:

"Det fremgår udtrykkeligt af folkeskoleloven, at lektiehjælp ogfaglig fordybelse skal placeres om eftermiddagen i ydertimerne.Reglerne er formuleret på den måde, fordi lektiehjælp og fagligfordybelse er frivillig at deltage i, således at det obligatorisketimetal for eleverne kan reduceres med henholdsvis to, tre og totimer om ugen i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen,hvis tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse fravælges.

Kravene til organiseringen af lektiehjælp og faglig fordybelseophæves efter det næste folketingsvalg. Det vil herefter hellerikke længere være frivilligt for eleverne at deltage heri. Dermedbliver skoleugen på gennemsnitligt 30 timer i indskolingen, 33timer på mellemtrinnet og 35 timer i udskolingen. Lektiehjælp ogfaglig fordybelse vil herefter i højere grad kunne indgå som enintegreret del af den øvrige undervisning, og skolerne får størrefrihed til at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse medlokale ønsker og behov".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder på Tistrup Skole mellem Varde og Skjern Ole Holm Johansen fik tre måneder inde i skoleåret en henvendelse fra et lærerteam.

Da alle eleverne i indskolingen alligevel havde tilvalgt lektiecaféen, kunne man så egentlig ikke lægge den tidligere uden at være på kant med kravet om frivillighed? Som resultat af et forlig med De Konservative blev det i forbindelse med folkeskolereformen i 11. time bestemt, at lektiehjælp skal være frivillig og derfor ligge i ydertimerne af skoledagen.

Ny undersøgelse: Elever spilder tiden i lektiecaféer

"Jeg valgte at sige, at det kunne vi godt prøve, men vi skal være klar på, at kommer der bare én forælder og vil fravælge tilbuddet, så skal det flyttes igen. Det er jo et lovkrav", siger Ole Holm Johansen til folkeskolen.dk.

Skolen arbejder med fleksible skemaer med en skemalægger i hvert team, så der vil ifølge skolelederen ingen problemer være i at lægge lektielæsningen tilbage i ydertimerne af skolesdagen.

"I udskolingen har vi for eksempel stort set nyt skema hver 14. dag, så vi kan sagtens flytte rundt på det med kort varsel. Det er der intet problem i. Vi er heller ikke afhængig af busdrift eller andet i den dur", siger han.

 

Et bedre pædagogisk tilbud

Ole Holm Johansen mener, at skolen kan give et bedre pædagogisk tilbud ved at flytte faget TOFF (Træning og Faglig Fordybelse) i indskolingen.

"Vi gør meget ud af at planlægge en fleksibel dag, der giver god mening for børnene. I indskolingen har de aldersintegrerede faglige niveauhold fra morgenstunden, og der giver det bedst mening at have den faglige fordybelse efter det", siger han.

Faktisk er der også 100 procent af eleverne i udskolingen, der har tilvalgt lektiecafé, men her er der ingen planer om en tilsvarende løsning.

"For de store elever giver det god mening, at de sidst på skoledagen kan følge op på det, der er sket i dagens løb", siger Ole Holm Johansen.

Skolelederen ved dog godt, at han 'bøjer loven' ved at lægge lektiecaféen midt på skoledagen.

"De første 100 dage havde vi dog ikke en eneste fravælgelse - og der lå det sidst på dagen", siger han.

Skolechef: Loven skal overholdes, men ...

Skolechef i Varde Kommune, Flemming Skaarup, bakker skolelederen op, selvom han er på kant med loven.

"Alle 20 børn kommer sent hjem. Så kan det jo principielt være ligegyldigt for barnet, om lektiecafeén er midt på dagen eller sidst på dagen", siger han til Jydske Vestkysten.

"Loven skal selvfølgelig overholdes, det er der ingen tvivl om, men jeg synes også godt, man - i det her konkrete tilfælde - kan udfordre mulighederne og skabe en bedre kvalitet", tilføjer han.

"Det var den rigtige beslutning at gøre lektiehjælp frivillig"