Anmeldelse Pædagogik
0   379

En udfordrende kilde til inspiration

Med ”Udfordrende læring” giver James Nottingham kvalificerede og interessante bud på, hvordan man som lærer kan udvide elevernes tankesæt og bringe læringsgryden i kog. Og så er bogen oven i købet let at gå til.

Udfordrende læring

Fakta


Titel
Udfordrende læring

Forfatter
James Nottingham

Pris
398,75

Sider
228

Serie
Undervisning og læring

Forlag
Dafolo

I Danmark er James Nottingham bedst kendt for sit samarbejde med John Hattie og plæderingen for synlig læring. James Nottingham er også i denne bog ambassadør for synlig læring, og begrebet ligger som immanent fundament for bogen. Det er meningen, at de forskellige beskrevne teorier og læringsforløb skal kunne omsættes til direkte brug i klassen og hurtigt skabe en tydeliggørelse af elevernes læring, ikke mindst for dem selv. Nottinghams store force er, at han selv har stået i klasseværelset, og derfor virker hans mange undervisningsforslag som brugbare og konstruktive.

Bogen byder på en lang række af Nottinghams forslag til, hvordan der skabes rammer for udfordrende læring i klasserummet, vel at mærke for alle elever uanset alder og fagligt niveau. Ved denne præsentation kunne man forledes til at tro, at Nottingham her kommer med det endegyldige svar på undervisningsdifferentieringens komplekse skisma, hvilket dog ikke er tilfældet i alle henseender, men bogen må siges at være et seriøst og medrivende bud på, hvordan der kan skabes grobund for dynamiske kognitive læringsprocesser i klasseværelset. Disse kan ideelt set føres videre til andre læringsprocesser, hvor elever tager deres refleksioner videre med sig fremadrettet.

Artiklen fortsætter under banneret

Ydermere bygger bogen et solidt teoretisk stillads op omkring undervisningsmetoderne, der får dem til at fremstå troværdige. Teorigrundlaget omfatter pædagogiske klassikere som Lev Vygotskji, Jean Piaget og Jerome Bruner, men tilføjer også nyere forskere, hvoraf amerikanske Carol Dweck og hendes teorier om mindset igennem bogen bliver et rigtig interessant bekendtskab. Det er blandt andet gennem Carol Dweck, at Nottingham relativt hurtigt får bragt teorierne ud i klasseværelset og omsætter dem til konkret undervisning. En anden styrke hos Nottingham er måden, hvorpå han kobler sine teorier sammen, så de i sidste ende udgør et bredt grundlag for det videre arbejde med udfordrende læring. Som underviser står man faktisk med nogle ideer til undervisningen, og de giver stof til efterrationalisering af egen praksis.

James Nottingham lægger op til en lidt utraditionel tilgang til bogen, når han indbyder til, at man springer systematisk i bogens forskellige afsnit for derved at få et overblik over indholdet. Bogens sidste kapitel indeholder bud på læringsforløb på forskellige klassetrin, og her er megen inspiration at hente.

Jeg savner umiddelbart en gendrivelse fra Nottinghams side. En argumentatorisk bagdør, hvor han ser sine egne teorier i et mere kritisk perspektiv, end det er tilfældet. En af grundstenene i udfordrende læring er netop elevernes evne til kritisk, empatisk tænkning, og her kunne James Nottingham godt være mere eksemplarisk i forhold til eget mindset. Hans påstande er som sagt godt teoretisk såvel som pragmatisk underbygget, men hans konklusioner kan til tider forekomme for åbenlyse og selvfølgelige. De enkelte undervisningsforløb er rene succeshistorier, og personligt bliver jeg inspireret af hans uomtvistelige evner som formidler, men jeg forundres også over, at hans metoder tilsyneladende ikke har nogen svagheder og faldgruber. Det ville jeg unægteligt gerne opleve i mit eget klasseværelse.

James Nottinghams bog, "Udfordrende læring", er sidste skud på stammen i forlaget Dafolos bogserie ”Undervisning og læring”. Mine forbehold til trods fungerer bogen rigtig godt både i sig selv og i samspil med tidligere udgivelser i serien. Vi præsenteres for flere af de temaer og metodikker, som serien tidligere har behandlet, herunder feedback, synlig læring og undervisningsdifferentiering i almindelighed. I en travl hverdag er her en fagbog, der er til at gå til for de fleste.

Rigtig god læselyst.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ