KL's topforhandler Michael Ziegler og lærernes formand Anders Bondo Christensen mødtes i onsdags for at tage hul på de generelle forhandlinger om de kommunalt ansattes overenskomster. Sideløbende forhandles de specielle krav på lærernes område.

OK15: KL vil af med lærernes undervisningstillæg

Antallet af undervisningstimer bestemmer, hvor stort et tillæg, der skal stå på lærernes lønsedler. Men kommunerne synes, det er et stort arbejde at tælle alle læreres timer. Derfor stiller KL krav om at droppe undervisningstillægget ved overenskomstforhandlingerne.

Publiceret

KL-krav til LærernesCentralorganisation

  • Forenkling af overenskomster og aftaler - herunderundervisningstillægget
  • KL ønsker at styrke den lokale løndannelse ved atforhandlingsretten for mellemledere m.fl. moderniseres og at eneksisterende aftale om udmøntningsgaranti af nye midler til lokalløndannelse og aftale om gennemsnitsløngaranti ophæves.
  • KL ønsker mulighed for, at pædagoger kan bevare et samletansættelsesforhold, også hvis de varetager fagopdelt undervisningpå 4. - 10. klassetrin.
  • KL ønsker at pensionerede lærere, der underviser i skolen skalomfattes af overenskomsten, men undtages frapensionsbestemmelserne.

Se alle krav og kravenes fulde ordlyd via link til højre fordenne artikel

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

109 kroner per time får man som lærer for hver undervisningstime efter de første 750 timer per år. Men allerede ved 300 timer får lærerne et mindre tillæg per undervisningstime. Tidligere har mange lærerkredse aftalt en anden model med kommunen, men med arbejdstidsloven skal alle kommuner tælle hver enkelt lærers undervisningstimer op for at kunne udbetale den rigtige løn. Det har for flere kommuner været et besværligt arbejde, og mange lærere har oplevet fejl i lønudbetalingen. Kommunerne har aldrig ønsket undervisningstillægget, fortæller KL's chefforhandler ved overenskomstforhandlingerne, borgmester i Høje-Taastrup, Michael Ziegler.

'Vi er mange, der mangler at få undervisningstillæg"

"Undervisningstillægget giver anledning til meget timetælleri. Det var ikke noget, der stod i vores oprindelige forslag. Skolelederne synes også, det er meget bøvlet. Så det er en regel, vi gerne vil ændre".

Formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen er ikke afvisende overfor, at undervisningstillægget kan erstattes af noget andet.

"Undervisningstillægget er jo lovindgrebets værn mod, at lærerne får for mange undervisningstimer. Hvis vi  fastholder lønkronerne og på en anden måde kan skabe et loft over antallet af undervisningstimer, er det klart noget, vi vil se på. Ellers er det ikke interessant" siger han.

 Men Michael Ziegler mener ikke, at der er behov for sikringer mod høje undervisningstimetal.

"Vi tror slet ikke, at lærerne kommer til at undervise flere timer, hvis det tillæg ikke er der. Vi har jo grundlæggende samme mål som lærerne. Vi vil også have kvalitet i undervisningen. Det samme vil skolelederne. Så det giver sig selv, at lærerne ikke får for mange timer", siger Michael Ziegler.

KL vil lette pædagogers mulighed for at undervise

Michael Ziegler fremhæver også KL's krav om, at pædagoger skal kunne bevare et samlet ansættelsesforhold, hvis de underviser i 4. - 10. klasse.

I folkeskoleloven står, at det kun er lærere, der må varetage fagdelt undervisning i 4.-10. klasse. Når pædagoger i særlige tilfælde alligevel varetager fagdelt undervisning, bliver de derfor ansat på læreroverenskomst - og dermed er der sfo-pædagoger, der oplever at have to ansættelsesforhold på den samme skole. Det håber KL at kunne gøre en ende på i forbindelse med overenskomstforhandlingerne.

Undervisende pædagoger skal på læreroverenskomst

"Vi havde i sin tid en tvist i Skive, hvor pædagoger fra sfo'en med særlige kompetencer i nogle situationer varetog undervisning. Dengang blev det løst ved, at pædagogerne blev på en BUPL-overenskomst, men med et tillæg, når de underviste, så de ikke fik lavere løn end lærerne. Vi ser gerne, at man løser situationen på samme måde i de situationer, hvor pædagoger med særlige kompetencer underviser i 4. -10. klasse", siger Michael Ziegler.

Men det krav forstår Gordon Ørskov Madsen ikke.

"Det er mærkværdigt at stille et krav, som er i modstrid med folkeskoleloven. Vi skal meget hellere gå en anden vej, så kommunerne overholder loven. I 4.-10. klasse er det lærere, der underviser i fag. Ellers er det at betragte som understøttende undervisning. Så det krav kan vi under ingen omstændigheder gå med til. Det vil være direkte i modstrid med ministeriets udmeldinger om, at lærerne skal have linjefagskompetence i de fag, de underviser i".

KL ønsker ikke ny arbejdstidsaftale

Lærerne kræver ved overenskomstforhandlingerne at få rammer, der sikrer, at lærerne kan gennemføre, forberede og evaluere undervisningen i overensstemmelse med lovgivningen og de politiske forventninger.

Men Michael Ziegler er ikke klar til de store forandringer, når det gælder lærernes arbejdstid.

OK15: Lov 409 kan også være en realitet næste år

"Det var en voldsom omgang sidst - og vi kunne jo ikke blive enige. Det kan vi næppe heller denne gang, hvis vi tager samme diskussion. Det vigtigste nu er ro til at implementere reform og arbejdstidsregler - ikke at lave store ændringer", siger han.

De specielle forhandlinger om lærernes overenskomst finder sted mellem Lærernes Centralorganisation og KL. Forhandlingerne er planlagt til at være færdige senest 25. februar.

Læs mere

DLF harsamlet kravene ved overenskomstforhandlingerne i 2015. Se demher