Anmeldelse Pædagogik
0   544

Kridt banen op, og gør flere til vindere

Det er sjovere at lære en ny færdighed, end det er at skille sig af med et problem. I ”Forventningsbaseret klasseledelse” betragtes elevers udfordringer som et udtryk for, at der er færdigheder, de endnu ikke har lært.

Forventningsbaseret klasseledelse

Fakta


Titel
Forventningsbaseret klasseledelse

Forfatter
Christian Varming, Trine Bachmann Vinther

Pris
1.181,25

Sider
63

Forlag
Psykologisk Rådgivnings Forlag

Som det efterhånden nok er kendt både i og uden for skoleverdenen, er lærerens relationskompetence, af blandt andre professor John Hattie, blevet identificeret som en skelsættende faktor i forhold til elevers læringsudbytte.

Artiklen fortsætter under banneret

Classroommanagement eller det mere spiselige danske begreb klasseledelse er således på manges læber – også som led i den reformskabte målstyringsdiskurs, der præger skoleudviklingen lige nu. Og det giver da også god mening, at eleverne har lettere ved at udvise engagement og honorere krav, når de ved, i hvilken retning de skal gå, og hvilke forventninger der stilles til dem.

"Forventningsbaseret klasseledelse" er både titel og omdrejningspunkt for denne lille bog, der fremstår så fysisk uanselig, at den knap nok kan kaldes en bog. Det er en skam, for indvendig gemmer den på et rigtig godt indhold.

Den tager eftertrykkeligt livtag med en gennemgående udfordring i skolens arbejde med elevernes udvikling. Nemlig det forhold, at faglige og sociale indsatser i bedste fald er af begrænset værdi og i værste fald gør mere skade end gavn, såfremt de ikke er koordineret af hele teamet omkring en klasse eller et barn.

Når man arbejder med forventningsbaseret klasseledelse, er det således ikke kun forventningerne til eleverne, der skal være eksplicitte. Også lærernes forventninger til sig selv og hinanden gøres til genstand for refleksion og synlighed. Det centrale spørgsmål er: Hvordan sætter vi eleverne i stand til at indfri de forventninger, vi har til dem? Det gør man ifølge forfatterne ved, billedligt talt, at sørge for at kridte banen ordentligt op. Det er svært at vinde fodboldkampe, hvis man ikke ved, hvor banen går til, og hvilke spilleregler der gælder. På samme måde er det svært for elever at blive vindere af egen læring, hvis der hersker for meget usikkerhed om rammerne, målene, arbejdsformerne.

Der opereres med fire forskellige arbejdsformer i "Forventningsbaseret klasseledelse". Arbejdsformer, der er kendt af alle danske lærere, men det er egentlig ikke så afgørende, for banen kan jo se ud på mange måder i vores folkeskole. Tydeligheden og forventningsafstemningen over for eleverne er det, der tæller. Også indretningen af klasserummet med et fællesbord i midten, hvor eleverne søger læreren, frem for at læreren suser rundt til den ene vejrstrakte finger efter den anden, er nok kendt i forskellige variationer. Igen er det centrale, at alle vigtige voksne giver liv til den samme fortælling om, hvad det er, der er vigtigt i klassen, i både ord og handlinger, når de arbejder med eleverne i praksis (side 38).

Bogens styrke er dermed dens insisterende fokus på det forpligtende teamsamarbejde og også den vigtige sparring og koordination mellem lærer/team og de resursepersoner, der tit medvirker til at sætte indsatser i gang. Og så holder jeg af bogens grundfilosofi om, at det ikke er på ungerne, vi finder de håndtag, der skal drejes på, når noget ikke fungerer. Den kan man ikke blive mindet om for tit.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ