Debat
0   704

Reformen - år 0 (og nogle måneder)

En alternativ fortælling og et juleønske.

v1  Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Corydon om at holde en optælling af lærernes arbejdstid. v2  Det var den første optælling, mens Ziegler var forhandlingsleder for KL i Danmark. v3  Og alle begyndte at tælle på hver sin skole. v4  Og andre ministre var med på idéen og drog til Christianborg; v5  for at lade sig indskrive sammen med Antorini, som ventede en reform. v6  Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; v7  og hun fødte sin reform, den førstefødte, og svøbte den i Lov 409, for ellers var der ikke råd til at beholde reformen. v8  Men lærerne i skolen, som vogtede over elevernes undervisning og læring, havde svært ved at følge lyset fra reformstjernen, v9  for på trods af god moral og ranke rygge, v10  forhindrede lov 409 dem i at nå ind til reformen. 

Sådan kunne historien om Lov 409 og folkeskolereformen fortælles. Men hvad skal der så til, for at vi kan komme forbi daglig drift og nå ind til kernen i reformen? Få fornyelsen frem til gavn for eleverne? Som matematiklærer er jeg vant til at løse ligninger - også med flere løsninger. Men nogle gange for man opstillet en ligning, der ikke kan gå op - der er ingen løsning. Det tror jeg, der er sket i dette tilfælde.  På højre side af ligningen står reformens krav om mere undervisning til elever, nytænkning af undervisningen med bl.a. mere bevægelse og på den anden side står Lov 409 med sine krav om fuld tilstedeværelse på skolen og fast arbejdstid - og mere katedertid til lærerne. Men mere tid bag katedret giver mindre tid til forberedelse. Hvordan mindre forberedelsestid kan give en bedre Folkeskole kan jeg ikke forstå. Den ligning går ikke op.  

Mit juleønske er, at vi får mere tid til forberedelse uden at skulle til at arbejde gratis hjemme. At det igen bliver muligt at få tid til faglig fordybelse og faglig udvikling. For vejen til en bedre skole går gennem forberedelse og engagement. Jeg håber ikke, at vi kommer til at gå så grueligt meget igennem som Jesus for til sidst at ende på magthavernes kors og påtage os alverdens synder. 

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.028 andre er allerede tilmeldt