Blog
0   744

Det, der er...

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan kan man omgås eksistensen, pædagogikken, de andre og sig selv, hvis et grundlæggende dogme er accept af det, der er? Ikke som det endegyldige, men som forudsætningen for det næste.

Kan man overhovedet andet end at tage afsæt i det, der er? Der kan i diverse kontekster snige sig et fokus ind, der handler mere om det, der kunne have været hvis… eller det, vi troede der var…., eller det, vi var blevet lovet, der var…..

Et eksempel er papkasserne. Der var blevet indkøbt et antal fat boys puder til indskolingsklassen. Lærerne stod efterfølgende med et antal ret store papkasser. I klassen var det nogle børn, som i perioder havde brug for at trække sig lidt fra fællesskabet. En af lærerne fik den ide at bruge papkasserne.

Artiklen fortsætter under banneret

’Her er et tæppe og din bog/ ipad/……...’ Hop ned i kassen og ………………..’ Eleverne var begejstrede, og der var stor efterspørgsel på at få lov til at hoppe ned i en kasse for en stund.

Ideen er så enkel, at den næsten ikke er til at få øje på. Og alligevel er den et udtryk for bevidst stillingtagen til spørgsmål som: Hvad har vi? Bruger vi det, vi har godt nok? Kunne det bruges på andre måder?

At få øje på det, der allerede er, kræver et bevidst fokus. At ville. Fordi man hurtigt bliver blind på det, der er set mange gange. Eksempelvis opslagstavlen der er fyldt med udløbne informationer, eller undervisningsmaterialer, som ikke er blevet brugt længe og som fortsat ligger i og oven på skabe, i hjørner og kroge og andre steder, hvor man tror, man ikke ser dem.

At ville få øje på det der er, både i de fysiske og mentale rum, kræver mod og stillingtagen, fordi man i processen nødvendigvis må forholde sig til, hvad man vil fastholde, hvad man vil af med, og hvad der måske kan bruges på nye måder jf. papkasserne.

 

En systematisk og jævnligt tilbagevendende gennemgang, kategorisering og sortering af det, der allerede er, giver mulighed for mere af det gode samme og åbner samtidig for radikalt nye initiativer og handlinger.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.417 andre er allerede tilmeldt