Blog
4   341

Håber jeg snart får tid til innovation igen

Abonner på nyt om Dagbog: Morten Barasinski i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Lad mig slå det fast med det samme: Jeg er ikke længere sikker på, at lærergerningen er min fremtid.

Jeg har de seneste fire måneder kæmpet med at skabe tid til innovative fag-faglige tiltag. Jeg må konstatere at jeg personligt befinder mig langt fra det ”sted”, jeg havde håbet på. Jeg havde håbet på et inspirerende og innovativt forberedelsescentrum/mekka, hvor faggrænser, alderstrin m.m. ville blive sat i spil i udviklingen af god undervisning. Jeg ønskede mig et sted, hvor jeg ville blive bombarderet med kollegers innovative ideer, hvor man debatterer læring og IT, forenklede fællesmål og lektiecafeens udvikling for bare at nævne et par af de tiltag mine tanker har kredset omkring. Jeg havde håbet på, at jeg havde fået tid og rum til at udvikle de metodiske tiltag jeg de seneste år har fået gang i – flipped Classroom, Lego StoryStarter, iMovie m.m. og blive endnu skarpere på hvordan disse hænger sammen didaktikkens hvorfor og hvad.  Jeg må dog desværre konstatere at tiden er knap. Jeg må også konstatere, at jeg, til trods for at jeg arbejder under det der er blevet omtalt som Danmarks bedste lokalaftale, ikke har tid til at udvikle på ovenstående tiltag. Jeg må også med meget stor personlig beklagelse konstatere, at jeg i år er vendt tilbage til fordomstid mht. at udlevere kopiark til eleverne. Kopiark var for mig ellers en saga blot, en saga jeg på ingen måde har haft lyst til at vende tilbage til. Jeg kan ikke pege på den direkte årsag til, at det i år nager mig, at jeg konstant føler mig bagud og har mange løse ender – løse ender har altid været en del af mit lærerliv, og det har jeg levet fint med. En årsag jeg konstant kredser omkring (også i dette tilbageblik) er, at jeg har fået energi ved at udvikle innovative (det bilder jeg mig i hvert fald selv ind, at jeg gør) metoder til at nå fag-faglige målsætninger … det er denne mangel på tid og dermed energi til kreativitet ift. fag-faglig undervisning, der i særdeleshed mangler for mig i år. Jeg HÅBER, at vi over tid … ganske snart, får skabt ro og positivitet omkring den nye skole, så vi alle, kreative og innovative lærere, kan få lov til at udfolde vores vigtige virke, uanset om jeg er om bord eller ej.    

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ