Debat
0   164

Politisk indblanding

Medlemmerne har forkastet det foreliggende forlig efter en demokratisk proces. Afstemningsresultatet giver vores dygtige forhandlere en meget svær ny opgave, inden noget nyt 'brugbart for medlemmerne' kan forelægges, men jeg er sikker på, at også den opgave vil de klare med et godt resultat. Mit ærinde med dette indlæg er en slags ærgrelse, over den debatvægtning, som har været i den demokratiske proces. Jeg mener, at det forkastede forlig indeholder flere positive nytænkninger omkring fremtidens folkeskole, men desværre blev disse nytænkninger ikke et tema i debatten omkring forliget, idet medlemmerne forholdt sig primært til de 400 'betroede timer', regneeksempler på alverdens 'teoretiske lærere' og alle 'gråzoneområder' (læs lokale forhandlinger), hvor den lokale kreds skulle forhandle gode arbejdsforhold hjem. Medlemmerne havde ikke en tro på, at kredsene kunne dette, hvilket selvfølgelig kan undre, når kredsene i dagens virkelighed er virkelig dygtige til at forhandle gode forhold hjem til medlemmerne. Eller måske er nej'et til forliget mest af alt en manglende tillid til arbejdsgiverens vilje til folkeskolens udvikling. Jeg tror mest på det sidste, nemlig at medlemmerne simpelthen ikke har tillid til Kommunernes Landsforening, som siden kommunaliseringen ikke har tilført folkeskolen de fornødne ressourcer, de har ikke udvist den fornødne vilje, og de har ikke bakket lærerne op i implementeringen. Det er udelukkende blevet flotte ord om at omstille sig, effektivisering og andre af disse lidt 'tomme ord', når det gælder arbejdet med læring og elever.

Artiklen fortsætter under banneret

Sluttelig er det også utroligt, at vi inden afstemningen har oplevet folketingspolitikere, som har bakket op om politisk indgreb, et indgreb, som skulle foretages i tilfælde af et nej, idet finanslovsteksten havde dikteret en nyordning omkring lærernes arbejdstid. Ærgerligt at disse politiske tiltag har gjort, at vi ikke fik fat i nytænkningerne i det forkastede folig, her skal blandt andet henvises til bilag 3 'En skole på vej', optrykt i Folkeskolen nummer 13, hvor ikke mindst ledelsesbegrebet står fint beskrevet. Dette bilag kommer forhåbentlig også med i et fremtidigt forlig, idet det fortjener stor opmærksomhed i fremtidens skole. Den værdibaserede ledelse står her beskrevet, og den ledelsesform skulle gerne være ledelsesformen i fremtidens folkeskole. Vores Lederforening arbejder ihærdigt videre på at gøre denne ledelsesform til sit varemærke, et varemærke, som kommer alle til gode i folkeskolen.

Bjarne Danielsen

skoleinspektør, Brande


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks