Debat

Politisk indblanding

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medlemmerne har forkastet det foreliggende forlig efter en demokratisk proces. Afstemningsresultatet giver vores dygtige forhandlere en meget svær ny opgave, inden noget nyt 'brugbart for medlemmerne' kan forelægges, men jeg er sikker på, at også den opgave vil de klare med et godt resultat. Mit ærinde med dette indlæg er en slags ærgrelse, over den debatvægtning, som har været i den demokratiske proces. Jeg mener, at det forkastede forlig indeholder flere positive nytænkninger omkring fremtidens folkeskole, men desværre blev disse nytænkninger ikke et tema i debatten omkring forliget, idet medlemmerne forholdt sig primært til de 400 'betroede timer', regneeksempler på alverdens 'teoretiske lærere' og alle 'gråzoneområder' (læs lokale forhandlinger), hvor den lokale kreds skulle forhandle gode arbejdsforhold hjem. Medlemmerne havde ikke en tro på, at kredsene kunne dette, hvilket selvfølgelig kan undre, når kredsene i dagens virkelighed er virkelig dygtige til at forhandle gode forhold hjem til medlemmerne. Eller måske er nej'et til forliget mest af alt en manglende tillid til arbejdsgiverens vilje til folkeskolens udvikling. Jeg tror mest på det sidste, nemlig at medlemmerne simpelthen ikke har tillid til Kommunernes Landsforening, som siden kommunaliseringen ikke har tilført folkeskolen de fornødne ressourcer, de har ikke udvist den fornødne vilje, og de har ikke bakket lærerne op i implementeringen. Det er udelukkende blevet flotte ord om at omstille sig, effektivisering og andre af disse lidt 'tomme ord', når det gælder arbejdet med læring og elever.

Sluttelig er det også utroligt, at vi inden afstemningen har oplevet folketingspolitikere, som har bakket op om politisk indgreb, et indgreb, som skulle foretages i tilfælde af et nej, idet finanslovsteksten havde dikteret en nyordning omkring lærernes arbejdstid. Ærgerligt at disse politiske tiltag har gjort, at vi ikke fik fat i nytænkningerne i det forkastede folig, her skal blandt andet henvises til bilag 3 'En skole på vej', optrykt i Folkeskolen nummer 13, hvor ikke mindst ledelsesbegrebet står fint beskrevet. Dette bilag kommer forhåbentlig også med i et fremtidigt forlig, idet det fortjener stor opmærksomhed i fremtidens skole. Den værdibaserede ledelse står her beskrevet, og den ledelsesform skulle gerne være ledelsesformen i fremtidens folkeskole. Vores Lederforening arbejder ihærdigt videre på at gøre denne ledelsesform til sit varemærke, et varemærke, som kommer alle til gode i folkeskolen.

Bjarne Danielsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

skoleinspektør, Brande