NordicMetrics ved Jakob Wandall har udviklet et værktøj til at følge elevernes progression i de nationale test, som Aalborg Kommune nu vil benytte på alle skoler

Aalborg: Nationale test i 1. klasse, men kun til de gode læsere

Aalborg Kommune vil teste 1. klasses elever i læsning via den nationale test for 2. klasse, skriver lærer Marina Norling på folkeskolen.dk. Ja, svarer skolechefen, men kun for elever, der har de basale læsefærdigheder på plads. Testene kan generelt bruges ét klassetrin under det trin, hvor de er obligatoriske.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er virkelig trist over at erfare, at Aalborg Kommune har valgt at gå hele vejen i samarbejdet med Nordic Metrics omkring de nationale test. Kommunen vil nu forlange, at eleverne årligt deltager i de nationale test. Jeg er rystet og glad for, at jeg ikke har skolesøgende børn i Aalborg Kommune, eller er ansat som lærer i kommunen", skriver lærer på Arden Skole Marina Norling, der mener, at kommunen med den praksis vil gøre stor skade på de svage elever.

Debat: Aalborg Kommune går til yderligheder med de nationale test

"Det er så trist, og jeg vil indtrængende opfordre jer til aldrig at teste nogen elever med en test, der er designet til årgangen over den aktuelle", skriver hun i indlægget, der er et åbent brev til Aalborg Kommune.

Skolechef i Aalborg Kommune Jakob Ryttersgaard svarer, at kommunen har indledt et samarbejde med firmaet Nordic Metrics ved Jakob Wandall om anvendelse af årlige test på 1.-9. klassetrin for "at synliggøre elevernes udvikling".

Nyt redskab: Københavns lærere kan følge elevernes udvikling i de nationale test

"I forhold til test af elever i 1. klasse er det vigtigt at slå fast, at en 2. klasses læsetest kun gennemføres, hvis læreren vurderer, at elevens basale læsefærdigheder er på plads. Desuden er det særligt vigtigt i 1. klasse, at der instrueres omhyggeligt, så det er klart og tydeligt for alle elever, at testen er designet til elever, som er ældre end dem selv, og at det derfor ikke forventes, at de kan svare rigtigt på alle spørgsmål", skriver Jakob Ryttersgaard i sit svar på Aalborg Kommunes skolers facebook-side.

Til folkeskolen.dk siger Jakob Ryttersgaard, at en del lærere bruger læsetesten OS64 til deres 1. klasse elever.

"Hvis læreren ud fra den kan se, at der er tale om en sikker læser, så vil læreren kunne overveje at bruge 2. klasses nationale test i læsning til den elev", siger Jakob Ryttersgaard.

Eksperter: Nationale test er mangelfulde

En hel 1. klasse har vel ikke basale læsefærdigheder svarende til den nationale test i læsning i 2. klasse?

"Nej, den vil kun blive brugt til nogle elever i klassen. Og det sker for at give medarbejderne så gode muligheder som muligt for at arbejde med elevernes læringsprogression, så lærerne kan tage deres pædagogiske overvejelser. Vi evaluerer løbende brugen af vores test, så det er kun hvor det giver mening, at testen bliver brugt", siger han til folkeskolen.dk.

Hvornår i 1. klasse vil den nationale test i læsning kunne blive givet?

"Det vil være tidligt i skoleåret, i den periode hvor de nationale test er åbne".

Jakob Ryttersgaard fortæller, at forvaltningen er i dialog med læsevejlederne om brug af testene, og at det udelukkende handler om, hvordan lærerne bedst kan udvikle elevernes læsefærdigheder. For at give lærerne nogle redskaber.

"Er jeres plan generelt at give de nationale test til yngre elever, end testene er planlagt til?"

"Ja. Årsagen til det er, at det er vigtigt at tilgodese den enkelte elevs udvikling. Vi kører ikke meget på test, men vi vil gerne styrke lærernes mulighed for at styrke eleverne og deres læringsprogression. De nationale test er et element af forskellige test, som lærerne bruger. Ved at anvende såvel de frivillige som de obligatoriske test bliver det muligt for læreren hurtigt at få indblik i elevens faglige udvikling og - hvis det er nødvendigt - at ændre undervisningspraksis".