Blog
0   548

Hvornår er det godt nok?

Abonner på nyt om Matematiklærerforeningen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Matematik, IT og Fælles Mål

Jeg hører indimellem nogle af mine kolleger sige til elever, at de bare skal gå ind på den eller den hjemmeside og så træne færdighedsregning der. Men er det godt nok? Har vi så opfyldt målsætningen om at bruge IT i undervisningen?

Nu er det ikke meningen, at jeg vil hænge nogen ud eller latterliggøre mine kolleger. Det er bare vigtigt, at vi bruger IT i matematik på den “rigtige” måde. Men hvordan gør vi så det?

I de nye Fælles Mål står der ikke længere IT, men derimod “digitale værktøjer”. F.eks. står der under færdigheds- og trinmål efter 3. klasse:‘Eleven kan anvende digitale værktøjer til undersøgelser, enkle tegninger og beregninger’og‘Eleven har viden om metoder til undersøgelser, tegning og beregning med digitale værktøjer’Dette er kun to af de steder, digitale værktøjer nævnes. Ordet “digitale” bruges ca. 30 gange i de nye mål.De fleste steder i målene er der fokus på den undersøgende tilgang til matematikken. Ingen steder står der, at det er nok at øve færdighedstræning på en PC. Under kompetenceområdet Geometri og måling for 9. klasse står der:‘Eleven har viden om metoder til at undersøge sammenhænge mellem kurver og ligninger, herunder med digitale værktøjer’Igen skal eleverne undersøge - også med digitale værktøjer.Men betyder det så, at hjemmesider med færdighedstræning ikke kan bruges i undervisningen? Nej, de kan sagtens bruges. Det afhænger bare af måden. Jeg kan godt forestille mig situationer, hvor færdighedstrænere kan benyttes undersøgende. Men det er vigtigt, at have det undersøgende som udgangs- og fokuspunkt. 

Så hvis man som lærer i den danske folkeskole vil opfylde målene i matematik, bliver man nødt til at bruge de digitale værktøjer på en anden mere konstruktiv måde.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.028 andre er allerede tilmeldt