I baggrunden ses elevfremstillede "acrostiche". Et digt, hvor hver linje starter med et bogstav, der er del af elevens fornavn.

Tiden er knap, men ellers går fransk fra femte forrygende

5. og 6. klasserne tør mere, og det gør det rigtig sjovt at undervise de yngre elever i fransk, siger to lærere. Nyt undervisningsmateriale hjælper også godt på vej, mener de, men efterlyser bedre tid til forberedelse. Lærerne er uenige om brugbarheden af nye læringsmål.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Maria Kristensen kalder det en drøm, der er gået i opfyldelse, at hun nu underviser elever i fransk allerede fra 5. klasse. De yngre elever er ikke som lidt ældre elever bange for at kaste sig ud i at sige "mærkelige lyde".

"Det er en sand fornøjelse", siger hun.

På Dragør Skole Nord har eleverne overrasket hende meget positivt. Niveauet er langt højere end forventet.

"Eleverne ville vise, hvor gode de var blevet, så de krævede, at jeg lavede en diktat med tallene fra 1-10 plus en opsamling af de ord, de har lært. Flere havde nul fejl", siger Maria Kristensen, som underviser i fransk for 5.-10. klassetrin.

Mia Schröder er også begejstret for, at hendes 6. klasseselever på distrikskole Smørum, afdeling Søager, endnu ikke har groet hæmninger og derfor er med på at lege og synge sig til fransk.

"Det er rigtig sjovt", siger hun.

Begge lærere er godt tilfreds med læringsmaterialet Bingo, der er bygget op med mange lege og meget bevægelse.

Læringsmål deler vandene

Hvor Maria Kristensen føler sig hjulpet på vej mod læringsmålene af undervisningsmaterialet, føler Mie Schröder sig tvunget til at se væk fra målene og koncentrere sig om at finde elevernes niveau. 

Lærerne er dog enige om, at det er stor udfordring at finde tiden til at lave god undervisning.

"Fælles Mål er ikke nødvendigvis sat for højt, men der har ikke været den fornødne tid til at sætte sig ind i dem. Det er jo præmissen for lærere lige nu, at der mangler tid", siger Mia Schröder.

Fælles Mål: Tidlig sprogstart betyder ikke højere slutmål

Maria Kristensen mener, at læringsmaterialet Bingo hjælper hende frem mod at nå elevernes læringsmål.

"Men børnene lærer jo ikke ens, så der ligger min opgave", siger hun. Derfor har hun lavet egen materialer også, som hun supplerer med i undervisningen.

"Det er er ret givende fagdidaktisk at fremstille sit eget materiale til fransk, men på grund af den nye skolereform er det vigtigere end nogen sinde før at fordele og planlægge sin tid utrolig nøje for ikke at knække nakken", siger hun. 

Nyt samarbejde: Lærerstuderende kan læse fransk på uni