Blog
2   1170

Studerende: Vi mangler en kritisk tilgang til digitale læremidler

Abonner på nyt om Læremiddel.dk i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

To studerende fra DPU efterlyser fælles fagbegreber og –termer til at vurdere og analysere digitale læremidler. Og påpeger det paradoksale i, at man investerer rigtig meget i at digitalisere skolerne, samtidig med at lærerne ofte spises af med et teknisk kursus og ingen undervisning i, hvordan de kan forholde sig kritisk eller didaktisk til digitale materialer

Læremiddel.dks primære opgave som videncenter er at bidrage til “skoler og uddannelser i verdensklasse” ved at udvikle og omsætte teoretisk kvalificeret viden om læremidler. Det indebærer bl.a. at hjælpe med at sikre kvalitet i læremidler, kvalificere uddannelse i og formidling af læremidler og ikke mindst at udvikle en ny læremiddeldidaktik.

Derfor bliver vi rigtig glade, når to studerende på DPU også tager problematikkerne op og belyser dem. I opgaven ”Digitale undervisningsportalers særlige læringspotentiale i danskfaget” efterlyser Ellen Bang Møller og Anders Korsgaard Pedersen fælles fagbegreber og –termer til at vurdere og analysere de nye digitale læremidler efter. Og de undrer sig over, at der ikke bliver sat spørgsmålstegn ved den nye teknologis potentiale i forhold til at støtte og udvikle undervisningen.

Vi vælger ud fra forkerte præmisser

For de mener, at der mangler en kritisk tilgang til de digitale produkter, der findes på markedet – også blandt de kommende lærere.De påpeger det paradoksale i, at man investerer rigtig meget i at digitalisere skolerne, samtidig med at lærerne ofte spises af med et teknisk kursus, hvor de kan lære at bruge udstyret. Der er ingen undervisning i, hvordan lærerne kan forholde sig kritisk eller didaktisk til digitale materialer, eller hvordan de bedst muligt kan bruge dem i undervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

De mener, at det ikke længere er givet, at man som lærer kan gennemskue den didaktiske røde tråd i en portal.”Det var vi måske bedre uddannet til for nogle år siden, hvor lærebøger i f.eks. historie lignede hinanden i opbygning. I dag risikerer man let at vurdere digitale materialer ud fra forkerte præmisser. Man falder måske for, at de ser lækre og indbydende ud, og så får man ikke forholdt sig til, om de reelt tilbyder noget nyt i undervisningen, som man ikke kunne få med en almindelig bog. For det er kun, hvis man som lærer kender de muligheder, der ligger i mediet, og ved, hvad det burde kunne tilbyde, at man kan vurdere det ordentligt”, understreger de.

Man kan ikke videndele viden, man ikke har

”Og man kan altså ikke tørre den af på lærerne ved at sige, at så må de bare videndele. For hvordan skal man kunne videndele, når man ikke har noget viden at dele?” I stedet bør der skrues efteruddannelse sammen på baggrund af den forskning, der allerede er begyndt at fokusere på digital læring.

”Fokus skal rettes henimod, at mediet skal kunne tilbyde noget andet og mere end p-bogen. Udnytter portalen mediets muligheder? Fordrer den didaktisk nytænkning? Hjælper den læreren til at skabe en bedre undervisning og imødegå de krav, som stilles fx mht. differentiering?”

Og så skal der også undervises i det på læreruddannelsen.”Men det må ikke være et særskilt fag. Det skal være en del af undervisningen, og ikke kun teori. Man kan ikke bare præsentere en artikel af Thomas Illum Hansen eller Jeppe Bundsgaard og sige ”diskuter det her”.

Du kan læse hele interviewet her


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.701 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
293 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
215 andre er allerede tilmeldt