Læremiddel 2.0

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nationalt Videncenter for Læremidler på University College Syd har sat sig for at afdække, hvad centret kalder Læremiddelkultur 2.0 - nemlig den praksis, hvor lærere og elever i stigende grad anvender gratis, netbaserede og delvist brugergenererede læremidler.

»Den nye læremiddelkultur er præget af let tilgængelige læremidler, hvilket understøtter lærernes og elevernes autonomi og mulighed for at 'bypasse' skolens traditionelle gatekeepere, selvom de to læremiddelkulturer selvfølgelig også kan indgå i et samspil, hvor de supplerer hinanden«, skriver lektor, cand.pæd. Karsten Gynther i en artikel i et nyt e-tidsskrift på laeremiddel.dk

Hvor lærebøgerne fra skolebiblioteket er driftssikre og »didaktiserede« - det vil sige, at indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret og forankret i de officielle mål for faget - så er vilkårene helt anderledes i den nye læremiddelkultur - de gratis, frit tilgængelige og delvis brugergenererede, netbaserede læremidler har en usikker valideringsgrad, og sikring og styring af undervisningen overlades til læreren.

I et stort aktionslæringsprojekt vil forskere og lærere i fællesskab udvikle nye styringsprincipper for undervisningen, nye principper for indholdsvalg, der kan matche google-virkeligheden.

Karsten Gynther: »Ny læremiddelkultur 2,0 i skolen«, www.laeremiddel.dk