Mange lærere oplever, at de står meget alene med tingene. Det vil DLF gøre noget ved. 


Fem nye indsatsområder: Sådan vil DLF være der for dig

Nyt fra hovedstyrelsen: Politikerne skal påtage sig ansvar for skolerne, og DLF’s tillidsvalgte skal klædes bedre på til at hjælpe lærerne i den virkelighed, de står i lige nu. Sådan lyder nogle af DLF’s nye initiativer.

Publiceret

DLF'S FEM POLITISKEFOKUSOMRÅDER:

1: Fastholde og styrke sammenholdet blandt medlemmerne

2: Få politikerne til at tage ansvar for, at skolerne kan lykkesmed opgaven

3: Konkrete forbedringer af lærernes arbejdssituation

4: Forsvare lærernes ytringsfrihed

5: Sikre tillidsvalgtes vilkår.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nyhedsbreve på mail til alle medlemmer, sygefraværsstatistikker, gode eksempler på arbejdsorganisering på skolerne, medlemsundersøgelser, lærerdagbøger og styrkelse af tillidsrepræsentantrollen er nogle af de tiltag, der skal styrke sammenholdet mellem Danmarks Lærerforenings medlemmer. Samtidig skal de få politikere i både kommuner og på Christiansborg til at tage ansvar for, at skolerne og lærerne lykkes med undervisningen.

Formand for overenskomstudvalget Gordon Ørskov Madsen håber, at DLF med de nye initiativer kan hjælpe medlemmer i en presset hverdag:

»Mange medlemmer er pressede af alt for mange opgaver og synes, de står meget alene med tingene. Det vil vi gøre noget ved. Medlemmerne skal vide, at vi er tæt på dem. Vi tager det, lærerne slås med, alvorligt. Vi lytter til dem, og vi gør også noget for dem«.

Skolen skal dokumenteres

DLF har henvendt sig til statsministeren, Undervisningsministeriet og KL for at høre, om de vil være med til at undersøge, hvordan det står til på skolerne. Det er foreløbigt ikke lykkedes med et fælles projekt. Men det er vigtigt at kunne vise skolevirkeligheden, mener Gordon Ørskov.

»Hvis vi skal gøre noget godt for skolen, skal vi have en fælles opfattelse af, hvordan virkeligheden ser ud. Hvis de ikke vil være med til i fællesskab at finde ud af, hvordan det går på skolerne, må vi give politikere og arbejdsgivere nogle konkrete billeder på virkeligheden. Lærerne står midt i det. Kredse-ne kan formidle det til de lokale politikere. Og vi skal bruge det, når vi snakker med ministerier og KL«.

Sammen er lærerne stærkere

Med en arbejdstid, der er bestemt af en lov, forstår Gordon Ørskov godt, at det kan være svært at se, hvorfor det er vigtigt at være medlem af DLF lige nu. Men han understreger, at det lige netop er nu, der er allermest brug for en fagforening.

»Hvis vi ikke allerede havde en fagforening, så var det nu tid til at skabe den«, siger han og peger på flere eksempler, hvor DLF's pres på kommuner og skoler for at indgå aftaler om arbejdstid har haft effekt.

»Der er steder, hvor man trods ydre pres fra regering og KL er lykkedes med at rykke tættere sammen og etablere et konstruktivt lokalt samarbejde mellem kommune, skoleledere og lærere. Hvor det faktisk er lykkedes at komme igennem med det«, siger Gordon Ørskov og henviser til, at eksempelvis Næstved ikke lykkedes at komme igennem med en kommunalaftale, men at flere skoler i Næstved har indgået en skoleaftale.

Når lærere og ledere skal finde fælles løsninger, er det vigtigt, at tillidsrepræsentanterne og arbejdsmiljørepræsentanterne kan repræsentere lærerne på skolerne. Derfor vil foreningen på alle niveauer opruste støtten til de tillidsvalgte.

»Vi skal i fællesskab sørge for, at tillidsrepræsentanten har nogle ordentlige vilkår at arbejde under. Jeg har set eksempler på, at en tillidsrepræsentant skal undervise 26-28 lektioner om ugen, sidder i skolebestyrelsen og derudover skal løse sit tillidsrepræsentantarbejde - det er ikke ordentlige vilkår, specielt ikke i en forandringstid, hvor vi i fællesskab skal have skolen til at fungere godt«.

Initiativerne bliver sat i gang i år og skal evalueres i 2015.

DLF Mener: Hvor er min fagforening?