Albertslund: Valgfag i musik foregår på musikskolen

Herstedvester Skole afprøver i dette skole år en ny måde at tilrettelægge valgfag på. Valgfag i musik er placeret i to hele uger, og det er musikskolen, som varetager undervisningen.

Publiceret

Valgfag i musik på alberslundmusikskole

Undervisningen falder i 2 moduler. Et modul i efteråret og et iforåret.

I forløbet vil eleverne:

Spille:

Spille et instrument og spille sammen med andre. Ligeledes vildu blive introduceret for en række instrumenter som der blivermulighed for at prøve.

Sang:

Sang er en essentiel del af musikken. Derfor vil vores vocalcoaches varetage denne opgave, som også betyder ensemblesang (fleresynger sammen).

Bevægelse:

Musik og bevægelse hænger uløseligt sammen. Derfor vil du iforløbet også møde professionelle dansere som vil hjælpe med sættekrop på musikken både i den almindelige omgang med musikken, menogså i forbindelse med optræden.

Musikteori:

Vi arbejder med noder og rytmer på alternative måder, der gerneskulle gøre det let for alle at forstå. Musikhistorie bliverkombineret med historien ved siden af musikken. Fx Hvordan lødmusikken under den franske revolution, hvilket lydtapet havde man igamle dage.  Vi indrager her andre fag som historie, matematikog fysik.

Musikproduktion:

På vores musikproduktionsskole vil du komme til at indspillenoget af musikken vi har spillet i undervisningen, samt i et vistomfang at komponere eller lave beats. Vi laver samples som viindarbejder i den musik vi skriver og indspiller.

Forårsmodulet afsluttes med koncert og projektfremlæggelse.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

11 elever har i år valgt musik som valgfag på Herstedvester Skole, og musikskoleleder Morten Praëm bød ind med et ambitiøst program for uge 41, hvor den første uges undervisning forløb. Eleverne blev i forløbet introduceret til seks lærere og havde seks timers musikundervisning om dagen. I ugens løb har eleverne spillet, sunget, bevæget sig, haft musikteori og musikproduktion. Og undervisningen lever op til Fælles mål for musik som valgfag, fortæller Morten Praëm. Eleverne overraskede ham ved at flytte sig mere fagligt på en uge, end han havde troet var muligt.

"Vi har nået Fælles mål på en uge", siger Morten Praëm, som mener, at en stor del af projektets succes skyldes, at der er mange lærere til få elever.

"Det giver en stor tryghed at have mange lærere omkring sig".

 

Interesserede nybegyndere lærer hurtigt

Ud af de 11 elever, var der kun en, der i forvejen gik på musikskolen, og Morten Praëm er positivt overrasket over, hvor meget musik eleverne kunne lære på blot en uge.

"Musik og især musikteori er ikke noget, der er let, men det kan lade sig gøre at lære rigtig meget på en uge", siger Morten Praëm.

Muligheder afprøves i ny skolestruktur

På Herstedvester Skole er afdelingsleder Henrik Wilhelmsen også meget tilfreds med måden at strukturere valgfag på.

"Vi ville gerne strukturere det på en mere fleksibel og åben måde. Så i stedet for halvanden time om ugen har vi valgt at placere det to uger om året. Og så valgte vi at indgå en samarbejdsaftale med musikskolen", siger Henrik Wilhelmsen. Herstedvester skole har ikke betalt for undervisningen og leverer heller ikke lærerkræfter til de elever, der har valgt musik. Og Henrik Wilhelmsen tror også, at skolen vil være interesseret i at forlænge samarbejdsaftalen med musikskolen.

"Men vi skal internt på skolen vurdere, om vi vil strukturere det på samme måde næste år"; siger Henrik Wilhelmsen med henvisning til, at samle alle valgfagstimer i hele uger.

Dyrt valgfag

Foreninger har ikke råd til at levere gratis undervisning til skoler

Musikskolen i Albertslund ser projektet som et forsøgsprojekt. I år kommer det til at koste musikskolen omkring 50.000 kroner. Og det vil der ikke fremover være råd til. Så et fremtidigt samarbejde skal skrues anderledes sammen, siger Morten Praëm.

"Vi kan leve med det i år, men det kan ikke fremover".

Eleverne vender tilbage til musikskolen i foråret, hvor et nyt program bliver strikket sammen, og Morten Praëm regner med, at projektet afsluttes med en koncert og fremlæggelser af de projekter, som eleverne har arbejdet med. 

Private fonde holder hånden under reformen

Powered by Labrador CMS