Blog
0   650

Formidling af viden

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

’Ok jeg gør det’. Hun gik op på det hvide stykke flip over papir, der lå lige der midt på gulvet. Vi andre sad i en halvcirkel rundt om. Der var helt stille i kursuslokalet.

Vi havde været i gang i to timer og var nået til et sted i forløbet, hvor hver enkelt kursusdeltager fik mulighed for at stille sig på papiret og tale i maksimalt tre minutter.

’Jeg kan ikke lide marcipan,’ sagde hun. Vi andre stirrede på hende. Vi var noget uforstående over hendes første sætning. Det var et kursus i formidling, og deltagerne var konsulenter og psykologer. Hvorfor så tale om marcipan? Vi kunne ikke umiddelbart se forbindelsen. Ingen sagde noget. Vi ventede. ’Jeg kan slet ikke lide marcipan, hvad der er underligt, for jeg kan faktisk godt lide mandler, og jeg kan også godt lide sukker. Men ikke marcipan.’ Hun fortsatte i to minutter med at tale om marcipan. Hun var en formidabel formidler, og vi sad naglet til stolene og lyttede intenst til hendes ord.

Artiklen fortsætter under banneret

Vidensbegrebet har været og er under massiv udvikling i og med, den kan hentes hvor som helst når som helst. Viden i traditionel forstand er ikke forbeholdt de få. Viden kan man læse, lytte og erfare sig til på utallige måder. Formidlingen af viden uanset hvad slags viden, der er tale om, hænger uløseligt sammen med måden, der formidles på.

Hvornår ved man nok for at kunne, ville, eller turde stille sig op foran en eller flere og formidle sin viden? Måske ved man aldrig helt nok, og måske er det heller ikke udelukkende mængden og tyngden af viden, det kommer an på. Måske er det snarere modet til at stå der med den viden, man nu engang har, det handler om. Og samtidig være bevidst om valget af formidlingsrammer og –former afhængig af konteksten og målgruppen.

Ingen af os glemmer nogensinde marcipanhistorien.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.418 andre er allerede tilmeldt