Debat

Fri os fra undersøgelser - eller hvad?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har den dybeste respekt for det arbejde, som de fleste skoleledere gør for at implementere såvel skolereform som arbejdstidslov. Det er ikke en misundelsesværdig opgave, og risikoen for kritik er selvfølgelig til stede.

Alligevel kan jeg blive en smule rystet over de holdninger/citater, som kom på debatten på skoleledernes årsmøde. Nedenstående er taget fra Skolelederforeningens hjemmeside:

"Også  Allerslev, formand for KL’s Børne- og kulturudvalg, mente, at der allerede er for mange undersøgeler i omløb, ikke mindst fra DLF, der forstyrrer mere end de samler, og det, der er behov for nu er at være i gang og stå sammen, ikke mere bureaukrati"

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

De burde stå for sig selv, men kan vel rettelig oversættes med: "Vi ved hvad vi vil - forstyr os ikke med kendsgerninger fra den virkelige verden!"

Eller hvad med:

”Og Hjortdal: Vi orker ikke flere problematiserende undersøgelser lige nu, som medierne i en lind strøm i øvrigt bringer videre...(..) Det er mere meningsfuldt at være i dialog lokalt på skolen, med forvaltningen – og fokusere på udviklingen”

Fri oversættelse:

"Altså - vi er træt af det problematiserende......hold nu op med det"

Javel - ingen problematiserede undersøgelser!  Men når der i forrige måned fremkommer en ret tvivlsom funderet undersøgelse blandt eleverne om, at det går godt med inklusionen, benytter man lejligheden til at fremhæve, at det går bedre og bedre!

Jeg vil ikke påstå, at ovennævnte direkte angriber offentlige ansattes ytringsfrihed, men jeg føler mig ikke "betrygget" for at sige det mildt...