Anmeldelse Dansk
0   435

Punktum, punktum, komma, streg – så er eleverne godt på vej

Substantiver, verber, sætningsled, kommaregler, vokaler, konsonanter, regler og undtagelser er bare et udsnit af de emner, der berøres i dette omfangsrige materiale. Og ærligt talt – jeg er imponeret!

Stav ung

Fakta


Titel
Stav ung

Forfatter
Inger-Lise Heinze, Ida Lyndby Jensen

Pris
399

Sider
80

Type
Lærerens bog

Forlag
Dansk Psykologisk Forlag


Pris
99

Sider
80

Type
Elevens bog

Kompetence i grammatik, stavning og kommatering er tilsyneladende formålet med materialet. Derfor er det oplagt at se dette materiale som træning/kursus i netop disse elementer, og for eleven, der mestrer sproget glimrende, vil dette materiale give bevidsthed om sprogets elementer. Dog kan materialet med fordel være en del af et højere mål om at forbedre sit skriftsprog – her er det dog op til den enkelte lærer at formulere et sådant overordnet mål.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvert emne defineres med huskeregel og målsætning for kommende kapitel. Herefter er der korte tekster, som alle har relevans for målgruppen. Med udgangspunkt i teksten indledes de første opgaver først med eksempler, dernæst skal eleverne på egen hånd søge i teksten og eksemplerne for at finde svar på opgaverne. Opgaverne er spækket med muligheder for hjælp. Der findes udfyldningsopgaver, teksten støtter, ordlister, opslagsmuligheder og så videre. Opgaverne starter forsimplede og avancerer til frihåndsopgaver inden for hvert kapitel.

Grammatiske dele gennemgås og undersøges i alle former, køn og tal – efter hvert kapitel har man et bredt kendskab til mange aspekter inden for sproget.

Opslag, ordlister og oversigter i tråd med retskrivningsordbogen findes bagest i elevbogen. Dette er en rigtig god støtte til arbejdet med opgaver, men også til fremtidige opslag. Dette ser jeg som en meget stor værdi for materialet og arbejdet med grammatik i det hele taget.

Lærerens rolle er i oplægget fra lærerbogen forsvindende lille. Materialet anses for at være et selvstudiemateriale, hvor kun de svageste elever behøver gennemgang. I klassen, hvor det er oplagt at niveaudele eleverne, kunne materialet fungere glimrende til dette formål. Den bogligt stærke elev udfordres ved at skulle løse opgaverne på egen hånd, mens den bogligt svage elev vil have stor gavn af løsning af opgaverne klasse- og gruppevis.

Lærerbogen indeholder guide til arbejdet med materialet, kommentarer til de enkelte opgaver, forholden sig til fællesmål, facitlister og samme oversigter, som indgår i elevbogen.

Et godt og grundigt gennemarbejdet materiale, men husk at tænke selv og at gøre det personligt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.525 andre er allerede tilmeldt