Anmeldelse Autisme-spektret
0   425

Styr på tiden

Apps til smartphones og tablets findes også målrettet til børn med udviklingsforstyrrelser. Apperne kan hjælpe børnene med at skabe overblik i en turbulent skoledag. En fordel i forbindelse med den nye skolereform, hvor der netop er mange skift.

Mobilize Me

Fakta


Titel
Husketavlen

Pris
499

Forlag
Hart Designs


Titel
Autiplan

Pris
Gratis

Forlag
AutiPlan


Titel
Mobilize Me


Se priser på mobilize-me.com

Forlag
Mobilize Me

Tidsstyringsapps til smartphones eller tablets kan være en god hjælp til børn med for eksempel ADHD eller autisme. Læreren kan via appen hjælpe barnet med at skabe struktur i dagligdagen. De tre apps i denne anmeldelse kan bruges til at skabe rutiner og tidsstyring for børnene. Afviklingen sker enten på barnets smartphone eller iPad. Hermed kan elevens problemer med opmærksomhed og overblik afhjælpes.

Artiklen fortsætter under banneret

Med en tidsstyringsapp som de tre i denne anmeldelse vil barnet vide, hvornår det skal hvad med hvem og hvor længe. Læreren programmerer barnets dag på enten en iPad eller en computer, og barnet har en iPad eller en smartphone, hvor dagens program bliver afviklet. De tre apps er: "Autiplan", "Mobilize Me" og "Husketavlen". Jeg har som udgangspunkt for anmeldelsen planlagt (programmeret) og afviklet en af mine egne skoledage med de tre apps. Hvordan var de at arbejde med tidsmæssigt, designmæssigt og afviklingsmæssigt?

"Autiplan" kan downloades til en Android-telefon, så det er fint, at appen er mobil. Det er superfedt og meget overskueligt, at den er på min smartphone på afviklingsdagen. Der er en rød skive med tiden, der tæller ned. Jeg kan så vinge aktiviteten af, og så forsvinder den fra oversigten. Så i afviklingen fungerer appen godt, og den er handy at have med. Designmæssigt er der en fin brugerflade. Det er let at klikke på et pictogram, trække det over og sætte tekst på. Så det virker rigtig godt. Det med at konfigurere, hvornår tiden skal slutte for aktiviteten, volder mig dog problemer.

"Autiplan" har desværre for meget engelsk på den danske brugerflade, som ikke er oversat endnu, og den fungerer ikke til iPhone.

"Mobilize Me" har den fordel, at man kan søge på Google-billeder direkte i appen. Start- og sluttidspunkter for aktiviteter kan være fleksible. Det betyder i praksis, at jeg som lærer kan planlægge et morgenforløb, hvor belønningen er at spille på sin Game Boy, indtil tiden slutter. Så jo mindre tid på det kedelige, jo mere til det sjove. Der er små videoguides på nettet til appen.

Det tager kun cirka ti minutter at planlægge dagen. Hermed klart den hurtigste tid af de tre apps. Man starter med kalenderen og vælger derefter en dag, dernæst en aktivitet, tidsbestemmer den og opretter den. Herefter kan man så sætte billeder på. Ved afviklingen åbner jeg appen på dagen. Der dukker en besked op om, hvorvidt jeg vil starte aktiviteten, jeg klikker ja, og aktiviteten åbner. Så kører aktiviteten både med et skiveur og minutterne samtidig. Det virker godt, og der er en fin brugerflade.

Det er ærgerligt, at den kun fungerer på tablet og ikke på en smartphone. Så kunne barnet have den med i frikvarteret. Men en app til iPhone og Android skulle være på vej.

Den tredje app, "Husketavlen", fungerer på både iPad og iPhone. Her kan man indtale sin egen besked til barnet. Barnet kan også løbende få en status med syntetisk stemme.

Aktiviteterne planlægges på iPad. Der er pictogrammer til brug. Det tager dog noget tid at lede. Der er et fint lille drejehjul til at sætte tiden på aktiviteten. Afviklingen af appen fungerer fint. Når jeg åbner dagsoversigten, så åbner jeg den aktivitet, der skal bruges, og den fylder skærmen, indtil den vinges af. Eller aktiviteten åbner selv, når tiden er der. Der er her et skiveur, der tæller ned. Jeg kan så vinge af med et flueben. Den afsluttede aktivitet er der endnu, men den toner ud i gråt.

Desværre tager det lang tid at programmere "Husketavlen" på en iPad. Og det trækker også ned, at der er et link til en tillægsapp, der hedder "HuskRemote", som ikke virker i Danmark.

Jeg har tidligere testet en tidsstyringsapp for et barn med ADHD. Det gav barnet færre stresssymptomer. Barnet spurgte altid tidligere: ”Er det dig, vi skal have?” og op til ti gange hver time: ”Hvad skal jeg nu?” Appen kom på fremragende vis på forkant med barnets overbliksvanskeligheder. Dette behov for overblik vil de tre apps her også kunne dække. Ydermere er behovet mere presserende nu med reform, mange skiftende aktiviteter og børn med udviklingsforstyrrelser, der inkluderes i normalområdet. En iPad eller en smartphone med en tidsstyringsapp kan her være en hjælp til det nødvendige overblik.

Når det er sagt, så kræver det noget tid og lidt teknologisk snilde at komme i gang med alle tre apps. Så med en funktionel og tidsmæssig parameter inde over ville jeg nok vælge den af de tre apps, der sluger mindst af ens tid.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.423 andre er allerede tilmeldt