Blog
4   571

Få fokus tilbage på filmen med en backchannel

Abonner på nyt om Engelsk-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Frem med jeres computer, mobil eller iPad, i dag skal vi se film! Louise Hejnfelt har skrevet en rigtig god artikel om brug af det sociale medie TodaysMeet til Sproglæreren. Artiklen ligger på Sproglærerens hjemmeside www.sproglærerforeningen.dk, hvor man også kan finde andre udvalgt artikler fra Sproglæreren. Louise Hejnfelts artikel kan også læses herunder.

På Danmarks Læringsfestival i Bella Centeret marts 2014 var jeg til et meget inspirerende foredrag.

- Bryd den sociale arv gennem sociale medier af Michael Paulsen, lektor ved Aalborg Universitet, og Jesper Tække, lektor ved Aarhus Universitet, ramte lige ned i nogle helt konkrete udfordringer, som jeg står med i min daglige undervisning.

De sociale medier fylder meget i læringsrummet, og det er en tilbagevendende diskussion i lærergruppen, hvordan vi kan eliminere Facebook fra undervisningen.

Paulsen og Tækkes tilgang til de sociale medier tager afsæt i en omfattende redegørelse om, hvordan undervisningsrummet, lærerrollen, læringsfællesskaber og læringsnetværk gennem tiden har ændret sig i sammenhæng med de analoge, elektroniske, digitale og sociale mediers indflydelse på undervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

Her var idéer til at få opmærksomheden tilbage på undervisningen ved at bruge de sociale medier. Jeg blev interesseret i at forsøge at rokke ved min egen oplevelse af, at de sociale medier kun stjæler fokus fra undervisningen.

 

Film i undervisningen

- Facebook kan jo ødelægge enhver god undervisning!

I min daglige engelskundervisning på Holbæk 10. klassecenter bruger jeg ofte film. Filmmediet er rigtig godt til mange ting, men jubeludbruddene fra eleverne er for længst forstummet. “Skal vi bare se film!”, spørger en elev måske og giver udtryk for, at det at se film ikke er rigtig undervisning, men en form for fritime.

Jeg har derfor haft oppe til overvejelse mange gange, om det er det værd; får eleverne nok fagligt udbytte i forhold til tidsforbruget?

Når jeg kigger ud over min klasse i en situation, hvor vi ser film, ser jeg da også flere eksempler på, at eleverne zapper ud af undervisningen. Deres telefoner har måske sneget sig op af tasken, eller en Ipad er diskret blevet tændt.  Flere prøver som regel at bilde mig ind, at de skal sidde med computeren fremme for at kunne tage noter til filmen.

Eleverne forsøger altså at kommunikere med hinanden på alle mulige måder, imens de ser filmen, men meget sjældent er det om filmen.

Efterbehandlingen giver også lidt udfordringer. Efter et par dage kan eleverne utroligt nok ikke huske, hvad der skete i en bestemt scene i en 3 timer lang film.

Mange lærere nikker nok genkendende til denne filmsituation. Nogle har måske droppet de lange spillefilm eller har brugt al deres energi på at slå ned på elever, der ikke følger med i filmen. Nogle har måske valgt at se det som elevens eget problem og har udvist ligegyldighed over for problemet. Det er også nærliggende at skyde skylden på de sociale medier – Facebook kan jo ødelægge enhver god undervisning.

 

Brug de sociale medier til at få fokus tilbage

- Frem med jeres computer, mobil eller Ipad, i dag skal vi se film!

Michael Paulsen og Jesper Tække er forskerne bag projektet, SMEE, hvor Lene Baake fra Handelsgymnasiet i Skive er projektleder. De er desuden forfattere til bogen, Sociale Medier i gymnasiet - mellem forbud og ligegyldighed. På deres hjemmeside, beskriver de projektet således: “Socio Media Education Experiment er et aktionsforskningsprojekt om sociale medier i undervisning. Projektets mål er at finde ud af, hvordan man kan skabe god undervisning i det nye digitale mediemiljø med sociale medier som fx Twitter og Facebook.”

Foredraget, Bryd den sociale arv gennem sociale medier, på Læringsfestivalen byggede på dette projekt, og det, der især inspirerede mig, var en undervisningssituation, hvor en gymnasieklasse kommunikerede sammen på Twitter, imens de så film.

Idéen er, at lærer og elever bliver et analyserende kollektiv, hvor alle har mulighed for at bidrage på samme tid. Det at se film bliver en kommunikativ og kollaborativ aktivitet.

Helt praktisk foregår det ved, at filmen ses fælles via projektoren, imens elever og lærer sidder med hver deres elektroniske device. Her var det bærbare computere, men Ipads og telefoner kan også bruges. Kommunikationen og filmanalysen foregår så på Twitter under filmen.

 

TodaysMeet - et “backchannel” værktøj

- Velkommen på chatten!

Jeg var meget opsat på, at prøve denne for mig nye måde at se film på, men der var lidt praktiske forhindringer, som jeg først måtte finde en løsning på.

For at eleverne kan bruge Twitter, kræver det, at de har en profil. Desuden er det, man poster, tilgængeligt for andre Twitterbrugere. Jeg valgte derfor at finde et alternativ til Twitter og fandt TodaysMeet, som jeg mener, er et bedre alternativ til formålet.

Fordelen ved TodaysMeet over for Twitter er, at det er lukket, og at man ikke skal oprette en bruger. Man logger på, kommunikerer og lukker ned igen.

 

Kom i gang med TodaysMeet

- Ready, set, go!

Læreren går ind på siden TodaysMeet.com. Her oprettes et rum ved at navngive det og vælge, hvor længe rummet skal være aktivt. Der kan vælges fra 1 time til 1 år. Jeg har valgt at oprette et nyt rum for hver ny film.

Når rummet er oprettet, deles linket nederst i venstre hjørne med eleverne, som følger linket og vælger et brugernavn. Så er rummet klart.

Du har som lærer ikke administratorrettigheder, og derfor deltager du i samtalen på samme vilkår som eleverne. Dine indlæg vises på samme måde som elevernes, og du skal derfor indstille dig på, at du må lave nogle spilleregler for rummet. Eksempelvis er det en god regel, at der kun må postes noget, der har noget med emnet at gøre. Første gang mine elever prøvede TodaysMeet, postede de både jokes og fjollede videoer fra Youtube. Jeg havde ikke mulighed for at slette dem, og vi måtte derfor have en snak om spillereglerne for kommunikationen i rummet. Efterfølgende var det minimalt, hvad der var af forstyrrende indslag.

 

Undervisning med TodaysMeet

- Men i dag skal vi prøve noget nyt!

Emnet er Capital Punishment, og vi skal til at se den Oscarnominerede film, The Green Mile, fra 1999.

Forud for timen har eleverne læst en tekst om emnet, og jeg har klargjort spørgsmålene til filmen, som jeg plejer.

I stedet for at gemme spørgsmålene til om en uge logger alle på TodaysMeet. Eleverne har fået et link i arbejdsrummet på Intra og skal nu vælge et brugernavn.

Når forløbet er slut, kan man vælge at klikke på “transcript” og printe, hvis man vil gemme kommunikationen.

 

Filmen kører, og undervejs kan alle kommentere og stille spørgsmål. I starten er det mest mig, der stiller spørgsmålene: When does the film take place? Why can’t the guards do anything about Percy? Do these men deserve to die? osv.

Eleverne svarer på engelsk, som vi har aftalt, og efterhånden som filmen skrider frem, stiller de også spørgsmål og kommer med kommentarer. “Wow, he is evil!”, “What!! Is he that big in real life?” “I would try to kill Percy!”

Ved de første par spørgsmål er det de samme elever, der svarer, men efterhånden kommer flere med. En del af eleverne læser med uden at kommentere. Det tager lidt tilvænning at skrive kommentarer på engelsk, men da de er ret fortrolige med selve mediet og udtryksformen, er der hurtigt mange, der kommer med. Man skal dog ikke forvente lange kommentarer, hvilket heller ikke er meningen, for så kan man ikke nå at læse dem, inden en ny kommentar er postet.

Arbejdet med filmen blev et dynamisk og analyserende fællesskab, hvor også elevernes egne kommentarer affødte nye diskussioner.

 

Lidt overvejelser og bump på vejen

- Eleverne er langt modigere, end man tror

Kan alle film bruges?

- Jeg ville i starten undgå film i meget højt tempo og med mange skift. For mange er det en udfordring at følge med i filmen, evt. læse undertekster og følge med på TodaysMeet samtidigt. Med en film med lange scener, er det lettere at multitaske.

Er alle elever aktive?

- Nej, en del af eleverne kommenterer ikke, men læser med. Det er her min påstand, at de alligevel får noget ud af at læse de andres kommentarer og analyser. Jeg oplevede dog, at de stille piger var mere deltagende end sædvanligt.

Hvad hvis filmen varer mere end en enkelt lektion?

- Du kan vælge at gøre dit rum aktivt i en uge eller mere. Her er det en god idé at aftale med eleverne, at man ikke kommenterer i rummet uden for undervisningssituationen. Ellers kommer man tilbage til rummet næste dag og finder det fyldt med ting og sager.

Er problemet med Facebook i undervisningen så helt løst?

- Nej, enkelte elever formår alligevel at snige sig ind på Facebook eller Youtube, men problemet er minimeret.

Det, at eleverne har travlt med at følge med i filmen og den skriftlige kommunikation om filmen samtidigt, gør, at de ikke har så meget ekstra tid til at smutte over på Facebook.

Er det for svært for eleverne at skrive på engelsk/tysk imens de ser film?

- Prøv det. Det er jo ikke meningen, at det skal være lange og indviklede kommentarer. Eleverne er fortrolige med mediet og kommunikationsformen, så de er langt modigere, end man måske tror.

I forhold til valg af brugernavn er det smart at aftale, at alle hedder deres eget navn, for ellers kan det være svært at holde styr på, hvem der er meget på, og hvem der måske slet ikke deltager.

 

Andre anvendelsesmuligheder for TodaysMeet

- There’s a world out there

Der er mange sider og blogs på nettet, som giver inspiration til brugen af TodaysMeet. Man kan bruge rummet som ramme for et analysefællesskab, en hjælpelinje til opgaveløsning eller noget helt tredje. Dermed er anvendelsesmulighederne ikke kun begrænset til filmanalyse, men også til billedanalyse, tekstanalyse, debatter om forskellige emner og meget andet kan man bruge TodaysMeet

God fornøjelse med www.todaysmeet.com

Blogindlæg skrevet af Louise Hejnfelt, faglærer og IT head i engelsk på Holbæk 10. klassecenter.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.699 andre er allerede tilmeldt