Debat

Folkeskolen skal være for alle

Inklusion.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF udtalte fra sin kongres, at foreningen ønsker, at alle elever får den rette undervisning. Det er for os kernen i diskussionen om »rummelighed« eller »inklusion«, som temaet også ofte kaldes. Mange deler ambitionen. En konference, som Unesco holdt i Genève i november, havde temaet »Inclusive education - the way of the future«. Verdens lande er enige om, at uddannelse for alle er afgørende vigtigt. De nationale dagsordener er forskellige, men overalt spørger man: Hvordan får man den flotte politik til at blive virkelighed? Det gentages ofte, at engagerede og motiverede lærere er nøglen. Den internationale lærerorganisation sagde, at lærere overalt i verden peger på bedre uddannelse og bedre materialer som nødvendigt for at kunne løse opgaven.

Den finske delegation understregede, at de finske skolers evne til at bryde den negative sociale arv bygger på en kombination af lærernes femårige uddannelse på kandidatniveau og det selvstændige ansvar, lærerne har med hensyn til metodevalg og adgang til tidssvarende materiale. »Det er vigtigt ikke at overlæsse lærerne med kontrol - som for eksempel nationale test«, sagde de.

DLF vil arbejde for det i Danmark, men handling nu og her er også nødvendigt. Danske læreres arbejdsmiljø undergraves af, at de alt for ofte er på »mission impossible« i forhold til at møde alle elevers behov. DLF har derfor udsendt forslag til foreningens kredse om at søge lokalt samarbejde med det formål at bakke op om lærernes indsats for inkluderende og rummelig undervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det bør diskuteres, hvad vi forstår ved inkluderende undervisning. Det er ikke nok for lærerne, at eleverne fysisk er i samme lokale - vi er nødt til at se på, hvad der skal til, for at hver enkelt elev får den undervisning, han eller hun har brug for. Det lokale samarbejde skal derfor undersøge, om de rigtige rammer og undervisningstilbud er til stede for at give mulighed for en rummelig og inkluderende praksis. Skolen for alle handler også om fælles regler for samvær og adfærd. Hvis lærere, elever og forældre er enige om definitionen af skolens normer for adfærd, er der et godt udgangspunkt for i fællesskab at stå bag håndhævelsen af dem.

Hvis det lykkes for det lokale samarbejde at skabe et reelt rummeligt undervisningsmiljø, og hvis udfordringerne ikke privatiseres hos den enkelte lærer, men gøres til et professionelt fælles anliggende, vil det gavne lærernes arbejdsmiljø.

»Det er ikke nok for lærerne, at eleverne fysisk er i samme lokale - vi er nødt til at se på, hvad der skal til, for at hver enkelt elev får den undervisning, han eller hun har brug for«