Lærer til lærer

Billedkunst og sløjd: assemblager med udgangspunkt i Karel Appel.

Karel Appel forløb, på tværs af fagene billedkunst og sløjd, med to femte klasser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billedkunst og sløjd: assemblager med udgangspunkt i Karel Appel.

Tidsforbrug:

· Ca. 8 lektioner.

Lærerforberedelse:

1. Skrive en kort og overskuelig fagtekst til eleverne, om Karel Appel.

2. Finde et velegnet filmklip om kunstneren. https://www.youtube.com/watch?v=FD86Xy_TOEQ

3. Skitseopgave til eleverne, af deres træklods.

Materialer:

1. To paller.

2. Træklodser, svarende til antal elever.

3. Acrylmaling, pensler og tuscher.

4. Skruer, søm, hammer,skruemaskine og skruetvinge.

Billedkunst:

1. Holdene introduceres til Karel Appel i klassen, med fagtekst til billedkunstmappe, fotos og filmklip på smartboard.

2. Holdene får udleveret en papiropgave til skitsering af ansigt, i henhold til opgaveformulering.

3. Træklodser valgt i sløjd dekoreres med akrylmaling. Når disse er tørre, kan der laves detaljer med posca- og sprit tuscher.

4. Fælles i fagene: Pallerne bearbejdes til en enhed, med yderligere pudsige detaljer, og bemaling hovedsaglig med restmaling.

5. Der evalueres på forløbet.

6. Den færdige assemblage udstilles på skolen.

Sløjd:

1. Holdene vælger deres egen træklods, til forløbet. Der afsætte tid til at finpudse/bearbejde denne.

2. Der anskaffes en palle til hver klasse.

3. Efter bearbejdning i billedkunst, monterer eleverne deres produkter på palle. (Dette gøres med hjælp fra en voksen).

4. Fælles i fagene: Pallerne bearbejdes til en enhed, med yderligere pudsige detaljer og bemaling.

5. Der evalueres på forløbet.

6. Den færdige assemblage udstilles på skolen.

Evaluering:

Eleverne var hurtige til at gribe og forstå forløbet, med inspiration fra Karel Appel. Deres arbejde var præget af fordybelse, med plads til hygge og småsnak. Begge klasser er meget stolte af deres assemblager. Det kan anbefales, at arbejde på tværs af billedkunst og sløjd, i en eller flere perioder, i løbet af skoleåret.

Powered by Labrador CMS