Magnus er glad for skolen

Han var nervøs for de nye omgivelser, men det er gået godt fra første dag på Iselingeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvis Magnus kan lære at læse, regne og klare sig i dagligdagen, så er det dejligt«, siger Karin Hansen, der er mor til Magnus, som går i 7. klasse på Iselingeskolen i Vordingborg.

Magnus havde nogle svære vilkår fra begyndelsen. Han går i specialklasse og har generelle indlæringsvanskeligheder. Han har til og med 6. klasse fulgt undervisningen på Ørslev Skole i alderssvarende klasse med ekstra støtte. Klassen havde tre enkeltintegrerede elever og i alt tre lærere. De to var ekstra for at kunne støtte de tre elever. Indimellem gik den lille gruppe hen i et andet lokale for at arbejde.

I dag læser Magnus, og det går godt for ham, siger Karin Hansen. Hun er glad for, at han har gået sammen med børn i en almindelig klasse, fordi han har kunnet imitere dem og har lært meget socialt ved at omgås dem.

»Men han er endnu gladere for at gå på Iselingeskolen. Det føles, som om han er mere fri i den lille specialklasse, og han siger ofte, at han er rigtig glad for at være der. Også for de tre dage i træ- og motorværkstedet, som giver ham et pusterum«, siger Karin Hansen.

Han var ellers nervøs for at skulle hen på den store skole og i nye omgivelser, men det er gået godt fra første dag, siger hans mor.

»Magnus har udviklet sig år for år og er gået meget mere frem fagligt, end vi havde turdet håbe. Men han har været temmelig ensom de seneste par år på Ørslev Skole. Han har haft nogle problemer med en anden elev. Han forstår slet ikke, hvis nogen slår, for det har vi lært ham, at man ikke gør«.

»Det er svært for ham at få venner. Vi prøver nu at tage ham og en klassekammerat med til svømning hver anden uge. Men Magnus trækker sig også selv fra andre indimellem, så det er svært med venskaber«.

Karin Hansen fortæller, at de ud over lektier læser med Magnus derhjemme, fordi han har lyst til det. Ellers har han det svært fagligt, og hun vurderer, at han nok ligger på 1.-2. klasses niveau.

Med hensyn til fremtiden så håber Karin Hansen, at Magnus kan blive på Iselingeskolen til 9. klasse. Da vil han være 17 år. Derefter kan han måske tage en ungdomsuddannelse - for eksempel den praktiske del af malerfaget. Det er et af familiens mål.

hl@dlf.org