PD-projekt:

Årets tre bedste diplomprojekter fundet

En priskomite bestående af forskere og professionsrepræsentanter har fundet de tre pædagogiske diplomprojekter, hvis forfattere bliver nr. ét, to eller tre, når Lærerprofession.dk midt i november præmierer årets bedste.

Publiceret

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Marianne Ancker har været med i årets priskomite. Hun skrev det bedste diplomprojekt i 2013, og siger om de i alt 11 diplomprojekter, der er blevet vurderet:

"Jeg var på forhånd meget spændt på at læse og bedømme", siger Marianne Ancker. "Det sidste viste sig at være sværere end ventet, fordi samtlige projekter er spændende og på et højt fagligt niveau. Emnerne spænder bredt lige fra de meget praksisnære til de meget teoretiske, men jeg har i alle tilfælde oplevet, at de har noget relevant at byde på."

Om de tre diplomprojekter, der kan blive nummer ét i år, siger hun:

"De er emnemæssigt meget forskellige, men de har det til fælles, at det er nemt at bevare læselysten og at de både, hvor stoffet er tæt på ens praksis som lærer, og hvor det er længere væk, er engagerende. For mig kan projekter på diplomniveau blive så indviklede, at det interessante forsvinder. Det er ingenlunde tilfældet med disse tre projekter, selvom kun et af dem kommer tæt på min lærerpraksis".

De tre projekter, der kan blive nummer et i år:

Jan Gosvig fra professionshøjskolen Via med "Herreværelset - Inklusion af marginaliserede unge voksne." 

Marianne Ancker:

"Projektet handler om udsatte unge, læsningen flyder og problemstillingen er interessant."

Charlotte Kusk fra professionshøjskolen Nordjylland med " Litteratur, multimodalitet og dannelse - billedromanen som brobygger mellem skolekultur og mediekultur." 

Marianne Ancker:

"Det er superaktuelt at sætte fokus på, hvordan man kan drage positiv nytte af det medieforbrug, børn har i forvejen og at inddrage forskellige elementer herfra i undervisningen. På den måde er det et særdeles praksisnære projekt".

Maya Rabjerg fra professionshøjskolen Via med "Læselyst - et brobygningsprojekt imellem fritidslæsning og læsekompetence."

Marianne Ancker:

"Jeg har markeret det med store stjerne og skrevet i margen, at der er meget inspirerende. Det er sådan et projekt, som dansklærere umiddelbart vil kunne hente gode ideer fra til deres undervisning".

Powered by Labrador CMS