Anmeldelse Idræt
0   477

Børns læring og trivsel afhængig af den pædagogiske idræt

Idræt er både godt og hot, og denne bog kobler teorien sammen med det praktiske. Hermed anbefalet.

Pædagogisk idræt

Fakta


Titel
Pædagogisk idræt

Forfatter
Peter Büchner Hede

Pris
329

Sider
232

Forlag
Dansk Psykologisk Forlag

”Pædagogisk idræt” er velskrevet og indsigtsfuld og giver et godt billede på, hvor vigtigt det er, at vi sætter fokus på børns bevægelse i deres hverdag og gennem hele børnelivet. ”Pædagogisk idræt” sætter særlig fokus på udvikling, børns læring og trivsel. Bogen er tydeligt rettet mod arbejdet med udviklingen af den nye folkeskolereform, hvor et dagligt bevægelsesbånd kan være en del af elevernes hverdag i skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen indeholder både en teoretisk del og en praksisdel, hvilket giver en fin fornemmelse af, at teori og praksis hører sammen, og dette giver læseren en tydelig mulighed for at udvikle arbejdet med bevægelse byggende på både teoretisk forståelse og relevant praksisindsigt. Det er bestemt én af styrkeområderne i denne bog.

Kapitlerne tager fat på områderne definition af pædagogisk idræt, barnets sansemotoriske udvikling, motivation, kompetenceudvikling hos pædagogiske medarbejdere, kompetencer og læreprocesser, fremtidens skolefritidsordning og folkeskole og et stort praksiskapitel med praksisorienteret indhold.

Især kapitlet, hvor begrebet pædagogisk idræt defineres, giver læseren en væsentlig indgang til at forstå forfatterens tilgang til bogens titel. Det giver bestemt anledning til spændende og relevant idrætsfaglig læsning, også selvom man nok stadig kan diskutere, om pædagogisk idræt som begreb har mere tyngde end at arbejde med idræt med pædagogiske overvejelser eller idræt med didaktiske overvejelser, men det kan jo være op til læseren. Bogen afslutter kapitlet med en refleksionsøvelse, hvor denne diskussion kan etableres.

Sidste kapitel i bogen om fremtidens skolefritidsordning og folkeskole giver et præcist og godt billede af de udfordringer og muligheder, der forbindes med den nye skolereform, og der gives en række relevante overvejelser over, hvordan idræt og bevægelse kan bruges i en pædagogisk sammenhæng. Et kapitel, der beskriver de elementer, der skal fungere i samarbejde mellem lærere og pædagoger i fremtidens skole

Bogen anbefales bestemt til alle, der er med til at udvikle idræt og bevægelse i skole og skolefritidsordning, idrætslærere, idrætspædagoger, studerende på læreruddannelsen og studerende på pædagoguddannelsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.177 andre er allerede tilmeldt