Lærerne skal ifølge Mette With Hagensen blive bedre til at bruge skolebestyrelserne.


Forældreformand: Tal med skolebestyrelserne

Nyt fra hovedstyrelsen: Lærerne skal huske, at skolebestyrelsen også er deres - ikke kun forældrenes, lød budskabet fra formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, til DLF’s hovestyrelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mette With Hagensen, leder af Skole og Forældre, opfordrer lærerne til at bruge deres skolebestyrelser for at få sat fokus på problemer med reform og arbejdstid. Bestyrelsen er for alle - også medarbejderne, siger hun.

Mette With Hagensen var sidst i september på besøg i hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening. Hun havde et klart budskab med: »Lad os samarbejde om alt, vi kan blive enige om. Det er jo børnene, der er i centrum for både lærere og forældre«, sagde hun.

Formanden for Skole og Forældre kunne genkende meget af det, hun hørte i DLF's hovedstyrelse. Hun har selv været tillidsrepræsentant på et gymnasium og kæmpet for kollegernes arbejdsforhold.

»Det vigtige er, at lærerne skal huske, at skolebestyrelsen også er deres bestyrelse. Det er ikke kun forældrenes, det er en bestyrelse for hele skolen. Lærerne har deres egne repræsentanter i bestyrelsen. Og her diskuterer man en række ting, som er vigtige ude på skolen. Bestyrelsen har tilsyn med skolen og skal også godkende budgetterne. Så brug os«, siger hun.

Hvilken skole vil vi have?

Nogle af de områder, hvor lærerne kunne bidrage mere, handler om at få sat fokus på for eksempel test i skolen, og hvad de skal bruges til. Bestyrelserne skal også kunne løfte blikket fra hverdagens problemer og gå ind i debatten om, hvilken skole de ønsker.

»Nogle gange er bestyrelserne bare så optaget af de daglige opgaver, at de glemmer at tage den diskussion. Men her kunne lærerne godt skubbe på for at få sat det på dagsordenen og taget debatten om, hvilken skole vi gerne vil have«, siger Mette With Hagensen.

Man må godt orientere

Hun opfordrer også lærerne til, hvis det er muligt, at invitere hele skolebestyrelsen ud til for eksempel et team, som arbejder med forældresamarbejde, »åben skole« eller lektiecafe - områder, hvor forældrene er involveret.

»Jeg ved, det kan være svært på grund af tiden, men som lærerteam må man altså godt orientere skolebestyrelsen om, hvad der sker«, siger Mette With Hagensen.

DLF's hovedstyrelse og Skole og Forældre vil nu se på flere konkrete emner for samarbejdet.