Uskolet

Mønsterbrydere gør op med tyngende akademisk ophav

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indsatsen for at bryde social arv i skolesystemet har vanskelige vilkår. Alligevel støder man indimellem på de såkaldte mønsterbrydere, som er personer, der har formået at gøre op med et tyngende ophav.

Et eksempel er fjortenårige Daniel, hvis forældre begge er akademikere. På trods af sin baggrund er det lykkedes drengen at klare sig markant anderledes end sine forældre i skolen. Som hans skolegang har udviklet sig, har Daniel således hverken lyst eller kompetence til nu at påbegynde en videregående uddannelse. Ifølge undersøgelser er det barndomshjemmet snarere end skolen, som kan hjælpe elever af med lysten til at læse videre.

Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.