Debat

Svømmetag mod reformland

Tilbage i 2009 beskrev jeg et billede af, hvordan jeg oplevede mit første år som lærer. I dag er mit spørgsmål, om dette billede er gældende for mange af de aktører, der har deres daglige gang i folkeskolens reform i dag, elever, lærere, pædagoger og ledere?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er billedet:

I skal forestille jer, at vi er oppe i en helikopter, der flyver over det åbne hav. Udspringeren har redningsvest på, sidder med et kompas i hånden og gør sig klar til at springe ned i det kolde og våde vand. Og så sker det. Nu er det op til udspringeren at finde ind til fastlandet og komme helskindet i land. Udspringeren får tørret vandet af øjnene, mens hun ser helikopteren forsvinde i det fjerne. Hun begynder at svømme, og hun svømmer og svømmer og gør sit bedste for at holde hovedet oven vande. Samtidig forsøger hun, det bedste hun har lært, at orientere sig ud over det blå vand. Hun kommer til en lille øde ø, hvor hun kan tage et lille hvil, men hun ved, det er kortvarigt, for det er blot en ø og ikke fastlandet. Hun svømmer videre …

Vi ved ikke, hvordan historien slutter. Jeg håber, at elever, pædagoger, lærere og ledere kommer helskindet til reformland.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler