Kønsskævhed på læreruddannelsen bør undersøges

Den markante forskel på, hvor mange mænd og kvinder, der er nomineret til årets lærerprofession.dk-priser for de bedste bachelorprojekter, bør undersøges nærmere, mener formanden for Læreruddannelsens Ledernetværk Elsebeth Jensen, professionshøjskolen Via.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af de i alt 30 nominerede projekter de tre år prisen er blevet uddelt, er kun tre skrevet af mænd, resten af kvinder. I år står der kvinder bag ni ud af 11 projekter. 

Igen: Kun kvinder skriver vinderprojekter

 "Det skal tages i betragtning, at der er flere kvinder end mænd, der studerer til lærer, men fordelingen er ikke så skæv som de her tal.  Derfor bør det undersøges, hvad årsagen kan være," siger Elsebeth Jensen.

Årsagerne findes sandsynligvis i flere forskellige forhold. Det kunne være, en tendens til, at nogle mandlige studerende ikke er parate til at yde den indsats, der skal til for at levere et godt bachelorprojekt.

"Mens man ved andre eksamensformer lettere kan klare sig med en hurtig indsats, kræver bachelorprojektet en stor indsats, og at man er grundig omkring såvel undersøgelses- som teoridelen. Det har nogle af de mandlige studerende måske ikke indset", siger Elsebeth Jensen.

En anden forklaring kan være vejledningen på uddannelsen. Lærerne forventer ikke det samme af mænd og kvinder, og de har måske nemmere ved at identificere sig med de kvindelige studerendes tilgang til arbejdet. Eller som Torben Larsen, en af lærerprofession.dk's læsere, skriver i en kommentar: "Er det stadig Rip, Rap og Rup, der vælger nogen, der ligner dem selv?"

Ekstra mange gode bachelorprojekter nomineret til pris

"Det er to områder, der bør undersøges," siger Elsebeth Jensen. "Jeg tror ikke på, at forklaringen kan være, at mændene på uddannelsen ikke er så kloge som kvinderne.

Undersøgelsen, som Elsebeth Jensen vil tage initiativ til i Læreruddannelsens Ledernetværk, kunne bestå af en kvantitativ sammenligning af de studerendes karakterer ved starten af uddannelsen og karaktererne for bachelorprojektet samt en kvantitativ undersøgelse, der involverer konkrete vejledningsforløb.

 

Powered by Labrador CMS