Anmeldelse

deusynligebørn.dk

Ord på usynligheden

Nyt materiale om børn i misbrugsfamilier. Det er vigtigt, men jeg kan godt være bange for, at det skræmmer børn til at tælle de voksnes genstande, også der hvor det ikke er nødvendigt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er en voldsom medieinteresse for familier, der mistrives, og det øger presset på undervisnings­emner, der skal sørge for, at de usynlige børn bliver synlige og får en stemme. Det er jo hele sam­fundet, der står tilbage med en dårlig samvittighed, når det kommer frem, at der har været børn, der har måttet leve i familier med vold, incest, alkohol, psykisk sygdom og mistrivsel.

Fakta:

Titel: deusynligebørn.dk

Forlag: Foreningen Kapow

Nu er der kommet en undervisningspakke rettet mod børn i 4.-6. klasse, altså de 9-12-årige, hvor det er materialets idé at hjælpe børn, der vokser op i familier med alkoholproblemer. Undervisningspakken hed­der "De usynlige børn".

Projektets formål er at styrke børn og deres omgivelser i at håndtere de kriser og følelser, der kan følge med, når man vokser op i et hjem med misbrug af alkohol. Gennem historiefortælling, en film og en interaktiv tegneserie får usynlige børn et sprog til at sætte ord på de følelser og den sorg, som de ofte har. Og som de alt for ofte går rundt med alene.

Undervisningspakken består af en animationsfilm, "Hr. Hemmelighed", på cirka et kvarter, en interaktiv tegneserie, "Zak og den magiske krystal", hvor børnene undervejs skal træffe valg, der påvirker historiens forløb – og et lærerhæfte med forslag til, hvordan undervisningsmaterialet kan bruges i undervisningen, og gode råd til, hvordan du som lærer kan tage samtaler med børn og forældre om svære emner.

Undervisningspakken er udgivet af Foreningen Kapow, og det er alt sammen meget velmenende, underholdende, nutidigt, tværfagligt og pædagogisk tilrettelagt. Jeg får alligevel en eller anden form for uro i maven, når jeg gennemlæser den slags programmer og materialer, fordi jeg ved, hvor sårbart og alvorligt emnet er. Man skyder ofte med spredehagl, når man egentlig helst vil ramme så præcist som en specialtrænet snigskytte. Egentlig er jeg nok mest begejstret for lærerhæftet og for det medfølgende lærerkursus med efteruddannelse, som Kapow bedyrer er noget af det, man betaler for, når man køber undervisningspakken.

Måske ser jeg spøgelser fra min egen skoletid i 1970’erne, hvor vi skulle oplyses socialrealistisk om alt det farlige, vi skulle ud at opleve i vores voksenliv. Og jeg bliver altid lidt bange, når der i materialer opfordres til, at man skriver telefonnumre op på tavlen, hvortil børnene selv kan ringe og søge hjælp. Er det vores berøringsangst, der spiller os et puds? Eller er det den hjælp, der skal til? Skal alle børn nu gå rundt og tælle de voksnes genstande for at se, om de nu er alkoholikere?

Jeg håber på, at vi har dygtige og nærværende lærere og pædagoger på skolerne, der hverken falder for skræmmekampagner eller lider af berøringsangst over for at tage sig af børn i mistrivsel. For noget af det, børn i alkoholfamilier altid siger, er: ”Hvorfor var der ikke nogen, der så det?" Eller "Hvorfor reagerede de voksne ikke på det, de så?” Vi kan håbe på, at denne undervisningspakke rammer lige præcis den gyldne middelvej – og lige præcis de børn, materialet handler om, og ikke skræmmer andre børn i familier med ”almindelig dansk alkoholkultur”.

Der er ikke emner, der er uegnede til børn, man skal bare altid finde den rette tone, og det er lærerens professionalisme, der skal sørge for det, mere end det er materialepakkerne. Men dejligt at lærerne altid kan søge hjælp hos Kapow, hvis de ser børn med en adfærd, der ligner det, der vises i materialet.

Powered by Labrador CMS