Anmeldelse

Lærerdilemmaer, anden udgave

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I maj 2006 anmeldte jeg førsteudgaven af "Lærerdilemmaer", som dengang havde en anden undertitel: "- en bog til arbejdet i det pædagogisk-psykologiske fagområde i læreruddannelsen". Det glæder mig, at forfatterne med deres ændrede titel signalerer, at ikke blot lærerstuderende er i udvikling.

Fakta:

Titel: Lærerdilemmaer, anden udgave

Forfatter: Jens Berthelsen, Per Schultz Jørgensen, Erik Smidt

Pris: 325 kroner

Sider: 205 sider

Type: Bog

Forlag: Dafolo

I et hyperkomplekst samfund er det i den grad nødvendigt også for den erfarne lærer at hente inspiration til refleksion over praksis. Bogens 20 lærerdilemmaer er gode at spejle sig i - at skabe sin læreridentitet er et kontinuerligt arbejde. For lærerstuderende er øvelserne til dilemmabeskrivelserne gode at bruge i arbejdet med at finde det værdimæssige fundament, sin lærerpersonlighed. For den erfarne lærer kan dilemmaerne være med til at kickstarte refleksionen Hvordan ville jeg have handlet i den situation? Dermed kan de fungere som den forskelsmarkering, som ryster egen habitus.

Jeg sluttede min anmeldelse af førsteudgaven med ordene: "Bogen udgør den gode forstyrrelse, som kan give anledning til, at både nyuddannede og erfarne lærere får diskuteret og udviklet deres praksis, hvor en fælles forståelse af en problematik er første trin for at kunne handle i fællesskab omkring de fælles elever".

Andenudgaven er næsten identisk med nummer et. Ændringerne består af faktuelle opdateringer, få steder strammes tidligere afsnit op. Faktaboksen med beskrivelse af skolepsykologens uddannelse og arbejde er revideret. Leksikon, bogens sidste afsnit, hvor pædagogiske begreber forklares, er ajourført: ADHD erstatter Damp, og nye begreber som elevplaner og klasserumsledelse beskrives.