Hver tredje elev i Odder nævner den iPad, de fik udleveret i 2012, som vigtig for deres læring, viser ny rapport.

iPad’en kan gøre elever til »producenter af læring«

Et svensk forskerhold har i tre år fulgt iPad-satsningen i Odder. Når læringen ikke lykkes, er det ikke iPad’en, men det såkaldt »digitale didaktiske design«, den er gal med, konkluderer de.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre forskere fra Umeå universitet udgiver nu en rapport med resultaterne af knap tre års forskning på skolerne i Odder, hvor alle elever, lærere og pædagoger i 2012 blev udstyret med en iPad.

»Når lærere inddrager tablets i undervisningen, arbejder de samtidig mod en ny didaktik, digitalt didaktisk design, hvor eleverne udforsker, er refleksive og på den måde bliver producenter af læring«, siger en af de tre forskere, Isa Jahnke, til folkeskolen.dk

Når iPad'en ikke stimulerer elevernes læring, vil det være for simpelt at skyde skylden alene på devicen, mener Isa Jahnke:

»Undervisning og læring består af fem forskellige elementer, hvoraf teknologien kun er én. Det er derfor ikke på grund af iPad'en, at nogle elever ikke vil få lært noget. Det er på grund af det digitale didaktiske design«, slår hun fast.

Forskerne har snakket med elever i 11 klasser på forskellige skoler og klassetrin i Odder Kommune. Hver tredje nævner uopfordret iPad'en som vigtig for deres læring.