Debat

Rolleidentitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse?' kan hentes på Undervisningsministeriets hjemmeside, så vi andre nu kan læse hele rapporten om 'Søren og Mette' og alle de andre læsebogssystemer.

Danskdidaktisk bevæger målemetoderne i læsebogsundersøgelsen sig inden for den norm, som Dansk Psykologisk Forlag har lagt. Tiltroen til børns evner er inden for denne norm særdeles lav set i forhold til de lande, vi sammenlignede os med efter målemetoden i den store internationale læseundersøgelse. Finland havde kun ti procent svage læsere, mens Danmark havde 50 procent, så vi har en stor andel, der uden tvivl kunne hjælpes til et tilfredsstillende resultat, hvis vi ellers kunne finde ud af at kigge de dygtige over skulderen.

Men den nye undersøgelse over lærebøgerne tildeler danskfaget afgørende betydning, i særdeleshed over for risikobørnene (side 95), og den peger på, at der i begynderundervisningen er brug for at fokusere på det faglige indhold i begynderundervisningen (side 102). De ophedede diskussioner om rammerne for begynderundervisningen bliver på en meget urban måde kørt ud på et sidespor til fordel for det faglige indhold i begynderundervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Gennem to ansættelsesforhold på Bornholm, hvor eleverne siden 1970'erne har været særdeles dygtige til dansk, har jeg kigget de dygtige over skulderen. Mine erfaringer er, at børnenes personlige og sociale udvikling er i god gænge, så der for den undervisende lærer bliver tid til at undervise eleverne i dansk. Eleverne kan godt lide at deltage i undervisning, og de reagerer netop ved at være glade, konstruktive og selvbevidste.

Den effektive danskundervisning (uanset om man kan lide begrebet eller ej) er netop ikke et produkt af de organisatoriske rammer, men af forældrene. Forældrene sender deres børn i skole med morgenmad i maven, spidsede blyanter og de nødvendige sedler mellem skole og hjem. Eleverne går gladeligt om bord i læsetræningen derhjemme, og de kræver alle som en at blive hørt i oplæsningen fra læsebogen. Forældrene bakker deres børn op, og de er påpasselige med at få indsigt i, hvilke træningsopgaver der skal klares derhjemme.

Nøglebegrebet i de særdeles gunstige skolekulturer skal søges i begrebet rolleidentitet. Eleverne er dygtige elever, forældrene er omsorgsfulde forældre, og dansklæreren får lejlighed til at undervise i dansk.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte